Του Ηλία Γ. Μπέλλου
Στην τελική ευθεία εισέρχονται σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές οι επίσημες -και ανεπίσημες- διεργασίες για την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης η παραχώρηση του οποίου -όπως υποστηρίζουν οι ίδιοι κύκλοι- θα προκηρυχθεί ενδεχομένως πριν από αυτές του ΟΛΠ. Την ίδια ώρα τα οικονομικά μεγέθη του λιμανιού της συμπρωτεύουσας εμφανίζονται βελτιωμένα, ενώ οι τελευταίες εκκρεμότητες σχετικά με τα έργα υποδομών που είναι απαραίτητα βαίνουν προς ολοκλήρωση. "Αγκάθια" παραμένουν η κατάληξη της ανάθεσης του έργου της κατασκευής του προβλήτα 6 αλλά και η ολοκλήρωση της μεταφοράς του τελωνείου πλησιέστερα και εντός του λιμανιού.
Μνηστήρες
Παράλληλα το ενδιαφέρον των ξένων εμφανίζεται ζωηρό με ονόματα όπως η Hutchinson από το Χονγκ Κονγκ, η κινεζική Cosco και η Ιταλό-ελβετική Mediterranean Shipping Company να φέρονται ως έτοιμα να καταθέσουν προσφορές καθώς η στρατηγική θέση της Θεσσαλονίκης στην ευρύτερη περιοχή συνιστά μεγάλο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και για το λιμάνι. Υπενθυμίζεται πως η Hutchison κατά την προηγούμενη προσπάθεια παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΘ το 2008 είχε προσφέρει 419 εκατ. ευρώ ενώ χαμηλότερη προσφορά είχε πραγματοποιήσει και η Cosco Pacific LTD. Ο λόγος για τον προβλήτα 6 που όμως δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί η κατασκευή του σε ωφέλιμο μέγεθος δηλαδή η επέκταση του κατά 600 μέτρα.
Αύξηση στη διακίνηση φορτίων
Εν τω μεταξύ σημαντικότατη ήταν η αύξηση στη διακίνηση φορτίων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, στο α΄ εξάμηνο του 2012 τόσο στη διακίνηση χύδην ξηρού όσο και στα εμπορευματοκιβώτια, αν και σε μικρότερο βαθμό. Πιο συγκεκριμένα το χρονικό διάστημα Ιανουάριος - Ιούνιος 2012 η συνολική διακίνηση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης διαμορφώθηκε στους 7.363.730 τόνους, αυξημένη κατά 26,6% έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2011. Στο τμήμα του συμβατικού λιμένα (χύδην ξηρά και γενικά φορτία) η αύξηση της διακίνησης ήταν της τάξης του 43,15% φτάνοντας τους 2.590.223 τόνους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σημαντικό μέρος της αύξησης οφείλεται στην αύξηση του transit φορτίου από και προς τις χώρες της Νότιας Βαλκανικής το οποίο διπλασιάστηκε. Στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων διακινήθηκαν συνολικά 146.993 TEUs, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 3,21% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011. Επίσης, κατά το ίδιο διάστημα αυξήθηκε κατά 12,95% και η επιβατική κίνηση.
Βελτίωση μεγεθών
Αναμένεται έτσι να συνεχισθεί η καλή πορεία των οικονομικών αποτελεσμάτων του πρώτου τριμήνου οπότε και ο ΟΛΘ κατέγραψε αύξηση κερδών και εσόδων. Τα αποτελέσματα μετά από φόρους ανήλθαν στο ποσό των 4.867.767€, έναντι των 2.348.582€ του αντίστοιχου τριμήνου του 2011, αυξημένα κατά 2.519.185€ ή 107,26%. Η αύξηση του κύκλου εργασιών ήταν 10,46% στα 13.130.173€ έναντι 11.887.196€ της αντίστοιχης περιόδου του 2011 που οφείλεται κυρίως στην αύξηση της διακίνησης κατά 57,81% στο χύδην φορτίο. Αυτό όπως και η καλή πορεία το 2011 επέτρεψε την διανομή μερίσματος 0,40 ευρώ ανά μετοχή στους μετόχους της Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης ΑΕ. για τη χρήση του 2011.
Ο 6ος προβλήτας
Για το έργο της επέκτασης του 6ου προβλήτα, του ουσιαστικότερου κομματιού αφού θα προσδώσει στο λιμάνι κρίσιμο μέγεθος, που παρουσίασε εμπλοκή μετά την αδυναμία της μειοδότριας Μοχλός συμφερόντων ομίλου Στέγγου να παρουσιάσει εγγυητική επιστολή η διοίκηση του ΟΛΘ προβλέπεται πως θα πρέπει να υπογράψει με το δεύτερο μειοδότη, ήτοι την εταιρεία "Άκτωρ", κάτι το οποίο δεν έχει ακόμα γίνει εξαιτίας σύμφωνα με πληροφορίες και της αβεβαιότητας που επικράτησε λόγω εκλογών. Άλλες πηγές πάντως υπογραμμίζουν πως την επένδυση θα μπορούσε τελικά να την αναλάβει και ο παραχωρησιούχος κατά το μοντέλο του προβλήτα ΙΙΙ που ανέλαβε η Cosco στον Πειραιά.
Επέκταση του κρηπιδώματος 24
Τις αμέσως επόμενες εβδομάδες αναμένεται να γίνει και η προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού για την επέκταση του κρηπιδώματος 24 , της τρίτης σημαντικότερη εκκρεμότητας για το management της εισηγμένης.
Το έργο της μαρίνας σκαφών αναψυχής
Στα μέσα Οκτωβρίου οπότε και λήγει η προθεσμία για την κατάθεση δεσμευτικής προσφοράς θα έχει ξεκαθαρίσει και το ζήτημα της κατασκευής και λειτουργίας μαρίνας σκαφών αναψυχής στο χώρο της α΄ προβλήτας του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.
Lamda VS Άκτωρ
Δύο είναι τα επιχειρηματικά σχήματα που προκρίθηκαν σε αυτή τη φάση. Η Lamda Development και η κοινοπραξία Άκτωρ Α.Τ.Ε., ΑΚΤΕ-VEGA, Cosmos Yachting και Marina Kröslin GMBH. Ο σχεδιασμός της ΟΛΘ ΑΕ προβλέπει την παραχώρηση για περίοδο 30 τουλάχιστον ετών της θαλάσσιας ζώνης μπροστά στο κρηπίδωμα Νο 1 του λιμανιού για τον ελλιμενισμό τουριστικών σκαφών και της χερσαίας ζώνης στην α΄ προβλήτα (7,195 στρέμματα) για την εξυπηρέτηση των χρηστών της μαρίνας –εστίαση, αναψυχή, εμπόριο ναυτιλιακών ειδών.
Επίσης προβλέπει την παραχώρηση υπαίθριου χώρου στην β΄ προβλήτα (9,370 στρέμματα) για τη διαχείμαση και την επισκευή σκαφών αναψυχής. Η μαρίνα θα διαθέτει 218 θέσεις ελλιμενισμού, ο χρόνος κατασκευής της υπολογίζεται στα τρία χρόνια, ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός του επενδυτικού σχεδίου εκτιμάται στα 11,3 εκατ. ευρώ.
ΠΗΓΗ
Στην τελική ευθεία εισέρχονται σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές οι επίσημες -και ανεπίσημες- διεργασίες για την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης η παραχώρηση του οποίου -όπως υποστηρίζουν οι ίδιοι κύκλοι- θα προκηρυχθεί ενδεχομένως πριν από αυτές του ΟΛΠ. Την ίδια ώρα τα οικονομικά μεγέθη του λιμανιού της συμπρωτεύουσας εμφανίζονται βελτιωμένα, ενώ οι τελευταίες εκκρεμότητες σχετικά με τα έργα υποδομών που είναι απαραίτητα βαίνουν προς ολοκλήρωση. "Αγκάθια" παραμένουν η κατάληξη της ανάθεσης του έργου της κατασκευής του προβλήτα 6 αλλά και η ολοκλήρωση της μεταφοράς του τελωνείου πλησιέστερα και εντός του λιμανιού.
Μνηστήρες
Παράλληλα το ενδιαφέρον των ξένων εμφανίζεται ζωηρό με ονόματα όπως η Hutchinson από το Χονγκ Κονγκ, η κινεζική Cosco και η Ιταλό-ελβετική Mediterranean Shipping Company να φέρονται ως έτοιμα να καταθέσουν προσφορές καθώς η στρατηγική θέση της Θεσσαλονίκης στην ευρύτερη περιοχή συνιστά μεγάλο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και για το λιμάνι. Υπενθυμίζεται πως η Hutchison κατά την προηγούμενη προσπάθεια παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΘ το 2008 είχε προσφέρει 419 εκατ. ευρώ ενώ χαμηλότερη προσφορά είχε πραγματοποιήσει και η Cosco Pacific LTD. Ο λόγος για τον προβλήτα 6 που όμως δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί η κατασκευή του σε ωφέλιμο μέγεθος δηλαδή η επέκταση του κατά 600 μέτρα.
Αύξηση στη διακίνηση φορτίων
Εν τω μεταξύ σημαντικότατη ήταν η αύξηση στη διακίνηση φορτίων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, στο α΄ εξάμηνο του 2012 τόσο στη διακίνηση χύδην ξηρού όσο και στα εμπορευματοκιβώτια, αν και σε μικρότερο βαθμό. Πιο συγκεκριμένα το χρονικό διάστημα Ιανουάριος - Ιούνιος 2012 η συνολική διακίνηση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης διαμορφώθηκε στους 7.363.730 τόνους, αυξημένη κατά 26,6% έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2011. Στο τμήμα του συμβατικού λιμένα (χύδην ξηρά και γενικά φορτία) η αύξηση της διακίνησης ήταν της τάξης του 43,15% φτάνοντας τους 2.590.223 τόνους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σημαντικό μέρος της αύξησης οφείλεται στην αύξηση του transit φορτίου από και προς τις χώρες της Νότιας Βαλκανικής το οποίο διπλασιάστηκε. Στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων διακινήθηκαν συνολικά 146.993 TEUs, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 3,21% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011. Επίσης, κατά το ίδιο διάστημα αυξήθηκε κατά 12,95% και η επιβατική κίνηση.
Βελτίωση μεγεθών
Αναμένεται έτσι να συνεχισθεί η καλή πορεία των οικονομικών αποτελεσμάτων του πρώτου τριμήνου οπότε και ο ΟΛΘ κατέγραψε αύξηση κερδών και εσόδων. Τα αποτελέσματα μετά από φόρους ανήλθαν στο ποσό των 4.867.767€, έναντι των 2.348.582€ του αντίστοιχου τριμήνου του 2011, αυξημένα κατά 2.519.185€ ή 107,26%. Η αύξηση του κύκλου εργασιών ήταν 10,46% στα 13.130.173€ έναντι 11.887.196€ της αντίστοιχης περιόδου του 2011 που οφείλεται κυρίως στην αύξηση της διακίνησης κατά 57,81% στο χύδην φορτίο. Αυτό όπως και η καλή πορεία το 2011 επέτρεψε την διανομή μερίσματος 0,40 ευρώ ανά μετοχή στους μετόχους της Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης ΑΕ. για τη χρήση του 2011.
Ο 6ος προβλήτας
Για το έργο της επέκτασης του 6ου προβλήτα, του ουσιαστικότερου κομματιού αφού θα προσδώσει στο λιμάνι κρίσιμο μέγεθος, που παρουσίασε εμπλοκή μετά την αδυναμία της μειοδότριας Μοχλός συμφερόντων ομίλου Στέγγου να παρουσιάσει εγγυητική επιστολή η διοίκηση του ΟΛΘ προβλέπεται πως θα πρέπει να υπογράψει με το δεύτερο μειοδότη, ήτοι την εταιρεία "Άκτωρ", κάτι το οποίο δεν έχει ακόμα γίνει εξαιτίας σύμφωνα με πληροφορίες και της αβεβαιότητας που επικράτησε λόγω εκλογών. Άλλες πηγές πάντως υπογραμμίζουν πως την επένδυση θα μπορούσε τελικά να την αναλάβει και ο παραχωρησιούχος κατά το μοντέλο του προβλήτα ΙΙΙ που ανέλαβε η Cosco στον Πειραιά.
Επέκταση του κρηπιδώματος 24
Τις αμέσως επόμενες εβδομάδες αναμένεται να γίνει και η προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού για την επέκταση του κρηπιδώματος 24 , της τρίτης σημαντικότερη εκκρεμότητας για το management της εισηγμένης.
Το έργο της μαρίνας σκαφών αναψυχής
Στα μέσα Οκτωβρίου οπότε και λήγει η προθεσμία για την κατάθεση δεσμευτικής προσφοράς θα έχει ξεκαθαρίσει και το ζήτημα της κατασκευής και λειτουργίας μαρίνας σκαφών αναψυχής στο χώρο της α΄ προβλήτας του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.
Lamda VS Άκτωρ
Δύο είναι τα επιχειρηματικά σχήματα που προκρίθηκαν σε αυτή τη φάση. Η Lamda Development και η κοινοπραξία Άκτωρ Α.Τ.Ε., ΑΚΤΕ-VEGA, Cosmos Yachting και Marina Kröslin GMBH. Ο σχεδιασμός της ΟΛΘ ΑΕ προβλέπει την παραχώρηση για περίοδο 30 τουλάχιστον ετών της θαλάσσιας ζώνης μπροστά στο κρηπίδωμα Νο 1 του λιμανιού για τον ελλιμενισμό τουριστικών σκαφών και της χερσαίας ζώνης στην α΄ προβλήτα (7,195 στρέμματα) για την εξυπηρέτηση των χρηστών της μαρίνας –εστίαση, αναψυχή, εμπόριο ναυτιλιακών ειδών.
Επίσης προβλέπει την παραχώρηση υπαίθριου χώρου στην β΄ προβλήτα (9,370 στρέμματα) για τη διαχείμαση και την επισκευή σκαφών αναψυχής. Η μαρίνα θα διαθέτει 218 θέσεις ελλιμενισμού, ο χρόνος κατασκευής της υπολογίζεται στα τρία χρόνια, ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός του επενδυτικού σχεδίου εκτιμάται στα 11,3 εκατ. ευρώ.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες, θεωρούμε ότι είναι δημόσια.
Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας, για να τα αφαιρέσουμε.
Επίσης, σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολογίου, μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Για τα άρθρα των συγγραφέων,ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε, καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιοδνήποτε τρόπο, το ιστολόγιο.