Χτύπησε καμπανάκι στους φορείς της Θεσσαλονίκης: Το ΤΑΙΠΕΔ φέρεται να εξετάζει τους όρους της τελικής προκήρυξης με στόχο το υψηλότερο τίμημα.
Έντονη κινητικότητα υπάρχει τις τελευταίες δύο ημέρες γύρω από την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, μέσω της πώλησης της πλειοψηφίας των μετοχών της ΟΛΘ ΑΕ που σήμερα κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ. Η υπόθεση βρίσκεται σε τελική φάση, καθώς αναμένεται ο ορισμός της ημερομηνίας κατάθεσης δεσμευτικών οικονομικών προσφορών από τους ενδιαφερομένους, αλλά φαίνεται ότι οι λεπτομέρειες της σχετικής προκήρυξης δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί. Σύμφωνα, μάλιστα, με πληροφορίες τα τελικά δεδομένα ενδεχομένως να επηρεάζονται από τη γενικότερη πορεία των αποκρατικοποιήσεων και την επίτευξη των οικονομικών στόχων που έχουν τεθεί από την κυβέρνηση και το κουαρτέτο των δανειστών.
Στο πλαίσιο αυτό το ΤΑΙΠΕΔ φέρεται να εξετάζει τους όρους της τελικής προκήρυξης για την ΟΛΘ ΑΕ με βάση τη διεκδίκηση του υψηλότερου δυνατού τιμήματος. Ακόμη κι αν αυτό γίνει σε βάρος των επενδύσεων για τις οποίες η τελική σύμβαση θα δεσμεύει τον αγοραστή. Κάτι που επισήμως απορρίπτει το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο επιμένει στην πρόβλεψη για συγκεκριμένες επενδύσεις 190 εκατ. ευρώ από τον ιδιώτη την πρώτη πενταετία και άλλα 30 εκατ. ευρώ τα επόμενα δύο χρόνια.
Διότι -όπως είναι φυσικό- όσο περισσότερες θα είναι οι υποχρεωτικές επενδύσεις που θα καθοριστούν κατά τη διαδικασία της αποκρατικοποίησης, τόσο μικρότερο θα είναι το τίμημα που θα εισπράξει το ΤΑΙΠΕΔ. Κατ’ αναλογίαν εάν περιοριστεί το ύψος των υποχρεωτικών επενδύσεων, τόσο υψηλότερο τίμημα θα διεκδικήσει το Ταμείο, ώστε να αυξηθεί ο «κουμπαράς» του. «Κούρεμα» επενδύσεων, δηλαδή, για μερικά εκατομμύρια ευρώ μεγαλύτερο τίμημα! Αν το δούμε κι αυτό…
Το σχετικό καμπανάκι χτύπησε τις τελευταίες εβδομάδες στη Θεσσαλονίκη, κυρίως λόγω της εντύπωσης που άφησαν οι ενδιαφερόμενοι αγοραστές, ότι δεν έχουν διάθεση να επενδύσουν όσα χρειάζονται για το λιμάνι. Στην υπόθεση της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού οι επενδύσεις είναι το άλφα και το ωμέγα για τη Θεσσαλονίκη και την ανάπτυξη της οικονομίας της ευρύτερης Κεντρικής Μακεδονίας. Το τίμημα μπορεί να ενδιαφέρει το ΤΑΙΠΕΔ, το υπουργείο Οικονομικών και την κυβέρνηση γενικότερα, αλλά όχι την παραγωγική Θεσσαλονίκη, που «καίγεται» για την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του λιμανιού, που αποτελεί το κύριο συγκριτικό αναπτυξιακό της πλεονέκτημα. Γι’ αυτό οι πληροφορίες για τον περιορισμό των επενδύσεων αντιμετωπίζονται αρνητικά. Ήδη οι φορείς της πόλης εκφράζουν αρμοδίως τις αντιρρήσεις τους και ετοιμάζονται να εμφανιστούν δημόσια καταγγέλλοντας αυτές τις μεθοδεύσεις. Ένα μικρό λιμάνι, που θα αποκτηθεί χωρίς την υποχρέωση των επενδύσεων μπορεί να βολεύει αυτόν που θα το αγοράσει, ο οποίος υπολογίζει να βελτιώσει τα κόστη του και προσβλέπει σε κερδοφορία τεσσάρων δεκαετιών. Μπορεί ακόμη να βολεύει λιμένες - ανταγωνιστές της Θεσσαλονίκης εντός και εκτός των συνόρων, όπως ο Πειραιάς, το Δυρράχιο, το Μπουργκάς, η Σμύρνη ή η Κωστάντζα. Δε βολεύει, όμως, τη Θεσσαλονίκη, που τα τελευταία 20 χρόνια αναμένει την ουσιαστική αναβάθμιση των λιμενικών της υποδομών, ώστε να μην υπάρχει κίνδυνος να καταλήξει το λιμάνι περίπου σε… αλιευτικό καταφύγιο.
Σε αυτή τη φάση –και μέχρι νεοτέρας- οι επενδύσεις που χρειάζεται το λιμάνι της Θεσσαλονίκης προκειμένου να αναβαθμιστεί ουσιαστικά εκτιμώνται από την ΟΛΘ ΑΕ περίπου σε 300 εκατ. ευρώ τα επόμενα πέντε χρόνια. Πρόκειται κυρίως για την ολοκλήρωση της επέκτασης της 6ης προβλήτας, ώστε να πιάνουν στη Θεσσαλονίκη μεγάλα πλοία μεταφοράς κοντέινερς και την ενίσχυση του μηχανολογικού εξοπλισμού, ο οποίος θα εξυπηρετεί τις νέες αναβαθμισμένες υποδομές. Φυσικά το λιμάνι χρειάζεται κι ένα logistic center, καθώς χωρίς αυτό δεν θα μπορεί να εξυπηρετήσει τα αυξημένα φορτία που θα υποδέχεται, αλλά η δημιουργία του πιθανότατα δεν θα αποτελέσει έργο της ΟΛΘ ΑΕ, αλλά κάποιων ιδιωτών με ειδική τεχνογνωσία, που θα προσκληθούν να επενδύσουν.
Τις τελευταίες εβδομάδες –ενόψει της τελικής φάσης του διαγωνισμού- βρέθηκαν στη Θεσσαλονίκη εκπρόσωποι των ενδιαφερομένων να αγοράσουν την πλειοψηφία της ΟΛΘ ΑΕ, οι οποίοι σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΤΑΙΠΕΔ περιορίζονται σε πέντε. Στελέχη εταιριών από τις Φιλιππίνες, την Ιαπωνία, το Ντουμπάι, τη Δανία και την Γερμανία βρέθηκαν στα γραφεία διοίκησης της ΟΛΘ ΑΕ, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις πραγματοποίησαν επαφές με εκπροσώπους των παραγωγικών φορέων της πόλης. Όπως κατέγραψαν συνομιλητές τους όλοι οι ενδιαφερόμενοι αναγνωρίζουν την ανάγκη να γίνουν επενδύσεις, αλλά υπάρχει διαφωνία ως προς το ύψος και τον χαρακτήρα αυτών των επενδύσεων. Θα προτιμούσαν, δηλαδή, την περιγραφή των αναγκών που υπάρχουν και των παρεμβάσεων που θα γίνουν προκειμένου να καλυφθούν οι στόχοι και όχι τη μετάφρασή τους σε συγκεκριμένο κόστος. Όπως εξηγούσαν ο υπολογισμός του κόστους που έχει γίνει ανάγεται σε χρόνια πριν. Στο μεσοδιάστημα άλλαξαν οι συνθήκες του ανταγωνισμού, εξελίχθηκε η τεχνολογία, ενώ και η γενικότερη κατάσταση στην Ελλάδα επιδεινώθηκε πολύ λόγω της κρίσης. Με άλλα λόγια: ενδέχεται η επέκταση της 6ης προβλήτας –αν υποτεθεί ότι εξακολουθεί να είναι απαραίτητη- να απαιτεί σήμερα λιγότερα εκατ. ευρώ, ενώ ο καινούριος εξοπλισμός να είναι διαφορετικός από αυτόν που υπάρχει ήδη ή από αυτόν που χρησιμοποιεί η Cosco στον Πειραιά.
Πηγή: http://www.voria.gr/article/kourevoun-ependisis-ston-olth-gia-kalitero-timima-stin-polisi
Έντονη κινητικότητα υπάρχει τις τελευταίες δύο ημέρες γύρω από την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, μέσω της πώλησης της πλειοψηφίας των μετοχών της ΟΛΘ ΑΕ που σήμερα κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ. Η υπόθεση βρίσκεται σε τελική φάση, καθώς αναμένεται ο ορισμός της ημερομηνίας κατάθεσης δεσμευτικών οικονομικών προσφορών από τους ενδιαφερομένους, αλλά φαίνεται ότι οι λεπτομέρειες της σχετικής προκήρυξης δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί. Σύμφωνα, μάλιστα, με πληροφορίες τα τελικά δεδομένα ενδεχομένως να επηρεάζονται από τη γενικότερη πορεία των αποκρατικοποιήσεων και την επίτευξη των οικονομικών στόχων που έχουν τεθεί από την κυβέρνηση και το κουαρτέτο των δανειστών.
Στο πλαίσιο αυτό το ΤΑΙΠΕΔ φέρεται να εξετάζει τους όρους της τελικής προκήρυξης για την ΟΛΘ ΑΕ με βάση τη διεκδίκηση του υψηλότερου δυνατού τιμήματος. Ακόμη κι αν αυτό γίνει σε βάρος των επενδύσεων για τις οποίες η τελική σύμβαση θα δεσμεύει τον αγοραστή. Κάτι που επισήμως απορρίπτει το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο επιμένει στην πρόβλεψη για συγκεκριμένες επενδύσεις 190 εκατ. ευρώ από τον ιδιώτη την πρώτη πενταετία και άλλα 30 εκατ. ευρώ τα επόμενα δύο χρόνια.
Διότι -όπως είναι φυσικό- όσο περισσότερες θα είναι οι υποχρεωτικές επενδύσεις που θα καθοριστούν κατά τη διαδικασία της αποκρατικοποίησης, τόσο μικρότερο θα είναι το τίμημα που θα εισπράξει το ΤΑΙΠΕΔ. Κατ’ αναλογίαν εάν περιοριστεί το ύψος των υποχρεωτικών επενδύσεων, τόσο υψηλότερο τίμημα θα διεκδικήσει το Ταμείο, ώστε να αυξηθεί ο «κουμπαράς» του. «Κούρεμα» επενδύσεων, δηλαδή, για μερικά εκατομμύρια ευρώ μεγαλύτερο τίμημα! Αν το δούμε κι αυτό…
Το σχετικό καμπανάκι χτύπησε τις τελευταίες εβδομάδες στη Θεσσαλονίκη, κυρίως λόγω της εντύπωσης που άφησαν οι ενδιαφερόμενοι αγοραστές, ότι δεν έχουν διάθεση να επενδύσουν όσα χρειάζονται για το λιμάνι. Στην υπόθεση της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού οι επενδύσεις είναι το άλφα και το ωμέγα για τη Θεσσαλονίκη και την ανάπτυξη της οικονομίας της ευρύτερης Κεντρικής Μακεδονίας. Το τίμημα μπορεί να ενδιαφέρει το ΤΑΙΠΕΔ, το υπουργείο Οικονομικών και την κυβέρνηση γενικότερα, αλλά όχι την παραγωγική Θεσσαλονίκη, που «καίγεται» για την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του λιμανιού, που αποτελεί το κύριο συγκριτικό αναπτυξιακό της πλεονέκτημα. Γι’ αυτό οι πληροφορίες για τον περιορισμό των επενδύσεων αντιμετωπίζονται αρνητικά. Ήδη οι φορείς της πόλης εκφράζουν αρμοδίως τις αντιρρήσεις τους και ετοιμάζονται να εμφανιστούν δημόσια καταγγέλλοντας αυτές τις μεθοδεύσεις. Ένα μικρό λιμάνι, που θα αποκτηθεί χωρίς την υποχρέωση των επενδύσεων μπορεί να βολεύει αυτόν που θα το αγοράσει, ο οποίος υπολογίζει να βελτιώσει τα κόστη του και προσβλέπει σε κερδοφορία τεσσάρων δεκαετιών. Μπορεί ακόμη να βολεύει λιμένες - ανταγωνιστές της Θεσσαλονίκης εντός και εκτός των συνόρων, όπως ο Πειραιάς, το Δυρράχιο, το Μπουργκάς, η Σμύρνη ή η Κωστάντζα. Δε βολεύει, όμως, τη Θεσσαλονίκη, που τα τελευταία 20 χρόνια αναμένει την ουσιαστική αναβάθμιση των λιμενικών της υποδομών, ώστε να μην υπάρχει κίνδυνος να καταλήξει το λιμάνι περίπου σε… αλιευτικό καταφύγιο.
Σε αυτή τη φάση –και μέχρι νεοτέρας- οι επενδύσεις που χρειάζεται το λιμάνι της Θεσσαλονίκης προκειμένου να αναβαθμιστεί ουσιαστικά εκτιμώνται από την ΟΛΘ ΑΕ περίπου σε 300 εκατ. ευρώ τα επόμενα πέντε χρόνια. Πρόκειται κυρίως για την ολοκλήρωση της επέκτασης της 6ης προβλήτας, ώστε να πιάνουν στη Θεσσαλονίκη μεγάλα πλοία μεταφοράς κοντέινερς και την ενίσχυση του μηχανολογικού εξοπλισμού, ο οποίος θα εξυπηρετεί τις νέες αναβαθμισμένες υποδομές. Φυσικά το λιμάνι χρειάζεται κι ένα logistic center, καθώς χωρίς αυτό δεν θα μπορεί να εξυπηρετήσει τα αυξημένα φορτία που θα υποδέχεται, αλλά η δημιουργία του πιθανότατα δεν θα αποτελέσει έργο της ΟΛΘ ΑΕ, αλλά κάποιων ιδιωτών με ειδική τεχνογνωσία, που θα προσκληθούν να επενδύσουν.
Τις τελευταίες εβδομάδες –ενόψει της τελικής φάσης του διαγωνισμού- βρέθηκαν στη Θεσσαλονίκη εκπρόσωποι των ενδιαφερομένων να αγοράσουν την πλειοψηφία της ΟΛΘ ΑΕ, οι οποίοι σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΤΑΙΠΕΔ περιορίζονται σε πέντε. Στελέχη εταιριών από τις Φιλιππίνες, την Ιαπωνία, το Ντουμπάι, τη Δανία και την Γερμανία βρέθηκαν στα γραφεία διοίκησης της ΟΛΘ ΑΕ, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις πραγματοποίησαν επαφές με εκπροσώπους των παραγωγικών φορέων της πόλης. Όπως κατέγραψαν συνομιλητές τους όλοι οι ενδιαφερόμενοι αναγνωρίζουν την ανάγκη να γίνουν επενδύσεις, αλλά υπάρχει διαφωνία ως προς το ύψος και τον χαρακτήρα αυτών των επενδύσεων. Θα προτιμούσαν, δηλαδή, την περιγραφή των αναγκών που υπάρχουν και των παρεμβάσεων που θα γίνουν προκειμένου να καλυφθούν οι στόχοι και όχι τη μετάφρασή τους σε συγκεκριμένο κόστος. Όπως εξηγούσαν ο υπολογισμός του κόστους που έχει γίνει ανάγεται σε χρόνια πριν. Στο μεσοδιάστημα άλλαξαν οι συνθήκες του ανταγωνισμού, εξελίχθηκε η τεχνολογία, ενώ και η γενικότερη κατάσταση στην Ελλάδα επιδεινώθηκε πολύ λόγω της κρίσης. Με άλλα λόγια: ενδέχεται η επέκταση της 6ης προβλήτας –αν υποτεθεί ότι εξακολουθεί να είναι απαραίτητη- να απαιτεί σήμερα λιγότερα εκατ. ευρώ, ενώ ο καινούριος εξοπλισμός να είναι διαφορετικός από αυτόν που υπάρχει ήδη ή από αυτόν που χρησιμοποιεί η Cosco στον Πειραιά.
Πηγή: http://www.voria.gr/article/kourevoun-ependisis-ston-olth-gia-kalitero-timima-stin-polisi
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες, θεωρούμε ότι είναι δημόσια.
Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας, για να τα αφαιρέσουμε.
Επίσης, σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολογίου, μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Για τα άρθρα των συγγραφέων,ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε, καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιοδνήποτε τρόπο, το ιστολόγιο.