ΟΛΘ: Ο ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΑΠΟΡΡΥΘΜΙΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΤΟΥ 2016

11 Ιαν 2016


Οι προβλέψεις για το 2016, χρονιά που το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα βρεθεί στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας, δεν είναι ευνοϊκές για την ΟΛΘ ΑΕ.

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αναμένεται να βρεθεί το 2016 στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας. Για πολλούς λόγους. Κατ’ αρχήν για την ιδιωτικοποίησή του, που σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ θα μπει στην τελική της ευθεία τον Απρίλιο και θα ολοκληρωθεί κάπου ανάμεσα στο καλοκαίρι και το φθινόπωρο. Αλλά και λόγω της κρίσης, που αν και καθυστερημένα φαίνεται ότι εμφανίζεται στο κατώφλι της ΟΛΘ ΑΕ με κύρια επίπτωση τη μείωση της διακίνησης.

Επίσης, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα συζητηθεί λόγω των κινητοποιήσεων που ενόψει της ιδιωτικοποίησης έχουν ήδη ανακοινώσει οι εργαζόμενοι της ΟΛΘ ΑΕ και που υπό προϋποθέσεις –μορφή, διάρκεια κ.λπ.- είναι πιθανό να απορρυθμίσουν τη λειτουργία του λιμανιού, όπως συνέβη το 2008. Κι όλα αυτά ενώ στην πραγματικότητα το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει ήδη καθυστερήσει σε σχέση με το λιμάνι του Πειραιά, όπου η Cosco  προχωράει το σχεδιασμό της από το 2009. Και κινδυνεύει να απολέσει τη σημασία του, όχι επειδή άλλαξαν οι γεωγραφικές και γεωστρατηγικές συνισταμένες του, αλλά επειδή η οργάνωση, οι επενδύσεις και η τεχνολογία αλλάζουν τα δεδομένα της αγοράς.

Τα 500 χιλιόμετρα που χωρίζουν τον Πειραιά από τη Θεσσαλονίκη θεωρείται για τον σύγχρονο εμπορικό σιδηρόδρομο μια πολύ μικρή απόσταση λίγων ωρών, που στην ουσία δεν απασχολεί αυτούς που μεταφέρουν εμπορεύματα ανάμεσα στη Νοτιοανατολική Ασία και στην Ευρώπη. Έτσι στη διαδρομή Πειραιάς – Θριάσιο – Ευρώπη το λιμάνι της Θεσσαλονίκης απλώς παρακάμπτεται, κάτι που ανησυχεί τους παραγωγικούς φορείς του Βορρά, κάποιος εκ των οποίων έχει ήδη ζητήσει ραντεβού στο Μέγαρο Μαξίμου για το συγκεκριμένο θέμα. Για να ενημερώσει και να πιέσει ώστε οι διαδικασίες της αποκρατικοποίησης της ΟΛΘ ΑΕ να συντμηθούν όσο γίνεται, καθώς η παρουσία ενός δυναμικού ιδιώτη διεθνούς εμβέλειας, με δυνατότητα να φέρει τα δικά του φορτία.   

Το 2015 ήταν για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ένας δύσκολος χρόνος, που όμως ολοκληρώθηκε χωρίς ουσιαστικές απώλειες φορτίων, έναντι του 2014. Η διακίνηση των κοντέινερς διαμορφώθηκε στην περιοχή των 240.000 TEUs, ενώ το συμβατικό φορτίο ήταν πάνω κάτω τρία εκατ. τόνοι. Κι αυτό παρά τις κλειστές τράπεζες και τα capital controls, που ασφαλώς επηρέασαν το εμπόριο της χώρας, τόσο τις εισαγωγές, όσο και τις εξαγωγές. Με δεδομένο ότι το 80% της διακίνησης του λιμανιού εξυπηρετεί αυστηρά τις ανάγκες του εμπορίου και των επιχειρήσεων της Β. Ελλάδος, ο έλεγχος στη διακίνηση κεφαλαίων είχε επιπτώσεις, κυρίως κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, που ξεπεράστηκαν στην πορεία.

Οι προβλέψεις, όμως, για το 2016 δεν είναι ευνοϊκές για την ΟΛΘ ΑΕ. Η μεγάλη πτώση στην τιμή του νικελίου, που σήμερα διαμορφώνεται γύρω στις 8.500 δολάρια τον τόνο, αναμένεται να περιορίσει τη δραστηριότητα της FENI, της μεγάλης βιομηχανίας των Σκοπίων, που είναι ο μεγαλύτερος πελάτης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, καθώς ευθύνεται για τη διακίνηση του 50% του συμβατικού φορτίου. Ήδη η FENI μείωσε την παραγωγή της αδρανοποιώντας τη μία από τις δύο υψικαμίνους που διαθέτει κι έθεσε το προσωπικό της σε εκ περιτροπής εργασία. Για να φτιάξει νικέλιο η FENI εισάγει από τη Λατινική Αμερική μέσω Θεσσαλονίκης τον λατερίτη, που είναι η πρώτη ύλη. Εκτιμήσεις αναφέρουν ότι το 2016 πιθανόν οι εισαγωγές αυτές θα μειωθούν κατά 40% τουλάχιστον, ενώ μείωση 30% θα υπάρξει και στο κάρβουνο που εισάγει η εταιρία ως καύσιμο για τις υψικαμίνους της.
Εάν σε αυτή τη μείωση προσθέσει κανείς και τον αναμενόμενο περιορισμό των εξαγωγών κλίνκερ –πρόκειται για την πρώτη ύλη για την παραγωγή τσιμέντου- από την ΤΙΤΑΝ, που διακινεί το 33% του συμβατικού φορτίου του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, το πρόβλημα μεγεθύνεται. Είναι, λοιπόν, πιθανό, η συνολική διακίνηση του συμβατικού φορτίου από τα κρηπιδώματα της ΟΛΘ ΑΕ να μειωθεί κατά το ένα τρίτο. Από τρία εκατ. τόνους το 2015 σε δύο εκατ. τόνους τη φετινή χρονιά, κάτι που ασφαλώς θα επηρεάσει τα συνολικά μεγέθη της εταιρίας. Ακόμη κι αν τα κοντέινερ παραμείνουν σταθερά, κάτι που δεν θεωρείται βέβαιο εάν δεν υπάρξει ορατή ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Παρά το ότι, όπως επιβεβαιώνουν πηγές της ΟΛΘ, υπάρχουν φορτία που παλαιότερα διακινούνταν χύδην και σήμερα μπαίνουν σε «κουτιά». 

Πηγή: http://www.voria.gr/article/miosi-tis-diakinisis-fortion-provlepete-to-2016-gia-ton-olth
Share on :

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες, θεωρούμε ότι είναι δημόσια.
Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας, για να τα αφαιρέσουμε.
Επίσης, σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολογίου, μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Για τα άρθρα των συγγραφέων,ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε, καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιοδνήποτε τρόπο, το ιστολόγιο.

 
Copyright © 2015 ΛΙΜΕΝΕΡΓΑΤΕΣ
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah