Εως τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα έχει ολοκληρωθεί η ειδική μελέτη αξιολόγησης του λιμανιού του Βόλου, μεταξύ εννέα ακόμη λιμανιών της χώρας που εντάσσονται στο επικαιροποιημένο επιχειρησιακό πρόγραμμα αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ. Μέσα από τη μελέτη θα κριθεί κατά πόσο το τοπικό λιμάνι μπορεί να αξιοποιηθεί, καθώς και η μορφή των επενδύσεων που θα προσελκύσει. Μετά από την πώληση των ποσοστών του Οργανισμού Λιμένα Πειραιώς που ολοκληρώθηκε πέρυσι και του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης στην κοινοπραξία που αναμένεται να ολοκληρωθεί φέτος, σειρά παίρνει και το λιμάνι του Βόλου. 
Προ ημερών εγκρίθηκε από το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ το επικαιροποιημένο επιχειρησιακό πρόγραμμα αξιοποίησης. Σε αυτό εντάσσονται δέκα μικρότερα λιμάνια της χώρας, μεταξύ των οποίων και του Βόλου, που έχει στην κατοχή του το ταμείο, το οποίο στοχεύει σε έσοδα 2 δισεκατομμυρίων ευρώ μέσα στο 2017 και 3,5 δισεκατομμυρίων ευρώ μέσα στο 2018 μέσα από τις αποκρατικοποιήσεις στις οποίες θα προχωρήσει. Πρόκειται για τα λιμάνια: Βόλου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Ελευσίνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Καβάλας.
Όπως έχει ήδη γίνει γνωστό, όσα λιμάνια δεν ιδιωτικοποιηθούν ή δεν μισθωθούν, θα περάσουν στην κυριότητα της ΕΔΗΣ, της εταιρείας συμμετοχών του Υπερταμείου Αποκρατικοποιήσεων.
Τι προβλέπει το επιχειρησιακό
Σύμφωνα με το επικαιροποιημένο επιχειρησιακό «οι οργανισμοί λιμένος Αλεξανδρούπολης, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Καβάλας, Βόλου, Πάτρας και Ηρακλείου, έχουν μακροχρόνιες συμβάσεις παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο για τη χρήση των αντίστοιχων λιμανιών έως το 2042. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 100% των μετοχών».
Πώς θα αξιοποιηθούν; Στο σχέδιο προβλέπεται παραχώρηση δικαιώματος εκμετάλλευσης συγκεκριμένων ή και συνδυασμένων λιμενικών δραστηριοτήτων και υπηρεσιών των οργανισμών λιμένων.
Τα επόμενα βήματα για την αξιοποίηση είναι η ολοκλήρωση της στρατηγικής μελέτης εξωτερικού συμβούλου, προκειμένου να αξιολογηθούν ποια λιμάνια παρουσιάζουν τις μεγαλύτερες αναπτυξιακές δυνατότητας και ποιοι συγκεκριμένοι τομείς δραστηριότητας παρουσιάζουν ενδιαφέρον για ιδιώτες επενδυτές.
Έως τέλος Σεπτεμβρίου μάλιστα θα έχει γίνει και η ιεράρχηση των λιμανιών και των δραστηριοτήτων τους που παρουσιάζουν αναπτυξιακές δυνατότητες.
Άμεσα μάλιστα θα ξεκινήσουν και οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τις δραστηριότητες των λιμανιών που θα επιλεχθούν να αξιοποιηθούν.
Το τελευταίο τρίμηνο του 2017 θα βγει και η πρόσκληση για την πρόσληψη συμβούλων.
Το τελικό στάδιο θα είναι η μεταβίβαση στην ΕΔΗΣ για συνολική διαχείριση των λιμενικών δραστηριοτήτων και υπηρεσιών που θα επιλεχθούν και των δέκα Οργανισμών Λιμένος.
Οι προοπτικές του λιμανιού του Βόλου
Ο Οργανισμός Λιμένος Βόλου είναι οικονομικά εύρωστος, σύμφωνα με τα εντυπωσιακά οικονομικά αποτελέσματα του 2016 που είχε παρουσιάσει προ τριμήνου ο πρόεδρος και διευθύνοντας σύμβουλος του οργανισμού, Θρ. Σταυριδόπουλος. Σύμφωνα με τα στοιχεία που είχαν παρουσιαστεί για το 2016, ο Ο.Λ.Β. έκανε τζίρο 5,8 εκατ. ευρώ και τα κέρδη του ανήλθαν στο 1,8 εκατ. ευρώ.
Και παρουσιάζει σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης, εφόσον προχωρήσουν οι επενδύσεις που προγραμματίζει ο Ο.Λ.Β. για την επόμενη πενταετία.
Το πρόγραμμα επενδύσεων που έχει ήδη παρουσιαστεί στηρίζεται σε τέσσερις βασικούς τομείς: στη βελτίωση των υποδομών και του εξοπλισμού, στην αναβάθμιση των εμπορικών δραστηριοτήτων, του περιβάλλοντος και στην ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης.
Η βελτίωση των υποδομών που αφορά στην προμήθεια νέων γερανών, οχημάτων και έργων στον δεύτερο προβλήτα, αναμένεται να ολοκληρωθούν έως τέλος του 2017. Προσπάθειες με βελτίωση υποδομών και εξοπλισμού γίνονται και σε επίπεδο ενίσχυσης των προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων που φέτος μειώθηκαν κατά πολύ.
Επιπλέον στα άμεσα σχέδια είναι η επανασύνδεση του λιμανιού με το δίκτυο του ΟΣΕ και η μεταφορά του σκραπ στον τρίτο προβλήτα. Προβλέπεται ακόμη περιβαλλοντική αναβάθμιση του λιμανιού με εφαρμογή φωτοβολταϊκών συστημάτων, προώθηση ως καυσίμου του φυσικού αερίου και προμήθεια λαμπτήρων εξοικονόμησης ενέργειας.
Τέλος, το λιμάνι του Βόλου θα αξιοποιηθεί και ως ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη προκειμένου να γίνονται μικροεπισκευές και συντηρήσεις, που προς το παρόν επιτρέπονται μόνο στην Ελευσίνα και στον Πειραιά.
Ελένη Χάνου (Ταχυδρόμος)
ΠΗΓΗ