Το
μοντέλο των ιδιωτικοποιήσεων στα λιμάνια αποτυπώθηκε σε ομιλία του
Γενικού Γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής Θάνου Πάλλη στην
διάρκεια του συνεδρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης Λιμένων (Εuropean Sea Port
Organisation), που πραγματοποιήθηκε στο Σοπότ της Πολωνίας με θέμα την
χρηματοδότηση των λιμένων και τις επενδύσεις στους Ευρωπαϊκούς λιμένες.
Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο κ. Πάλλης υπογράμμισε ότι πλέον «πρυτανεύει η λογική παραχώρησης δικαιωμάτων εκμετάλλευσης», εκφράζοντας την ικανοποίησή του ότι «προοδευτικά όλοι συνειδητοποιούν ότι δεν αποτελεί λύση η αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των ελληνικών λιμένων»
«Η μεταστροφή δημιουργεί προϋποθέσεις για την οριστικοποίηση του στόχου για αποκρατικοποιήσεις με προοπτική», υπογράμμισε ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων. Και πρόσθεσε ότι:
«Η όλη διαδικασία πρέπει να συνοδευτεί με έμφαση των παραχωρήσεων στην ύπαρξη σημαντικών χρηματικών ροών κατά το αρχικό στάδιο ώστε εξυπηρετήσει και τις αναγκαιότητες δημοσιονομικής βελτίωσης και με γνώμονα ότι το Ελληνικό λιμενικό σύστημα στερείται μεγέθους που θα δημιουργούσε επενδυτικό ενδιαφέρον για μεγάλο αριθμό λιμένων».
Από εκεί και πέρα, όπως ανέφερε ο ίδιος η Γενική Γραμματεία Λιμένων επεξεργάζεται την οριστικοποίηση:
(α) «Των εξειδικευμένων λειτουργιών συγκεκριμένων ελληνικών λιμένων σε αρμονία με την σύνδεση των λιμένων με το ευρύτερο σύστημα μεταφορών».
Αυτό φαίνεται ότι αφορά την παλαιότερη πρόταση, που υπήρχε στο «τραπέζι» για την εξειδίκευση των λιμανιών, π.χ. σε εμπορικά, επιβατικά, κρουαζιέρας κ.ο.κ.
(β) «Των λειτουργιών που θα διατηρήσουν οι ισχυρές δημόσιες λιμενικές αρχές ρυθμιστικού χαρακτήρα που θα προκύψουν από την μεταρρύθμιση και θα είναι καθοριστικές για την ανταγωνιστικότητα και την εύρυθμη λειτουργία του συστήματος».
Όπως έχει διαφανεί αυτό τον ρόλο θα διατηρήσουν οι σημερινοί Οργανισμοί Λιμένων, οι οποίοι θα παραμείνουν υπό δημόσιο έλεγχο, με πιθανότητα συμμετοχή κοινωνικών φορέων (Επιμελητήρια, Δήμοι κ.α.) και κατά μια πρόταση, που έχει υπάρξει με διατήρηση ζημιογόνων δραστηριοτήτων ή- καλύτερα- δραστηριοτήτων για τις οποίες δεν υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον.
(γ) «των πιθανών ‘ομαδοποιήσεων’ δραστηριοτήτων οι οποίες και θα συνοδεύουν τους διεθνείς διαγωνισμούς για παραχωρήσεις δικαιωμάτων εκμετάλλευσης διευρύνοντας το ενδιαφέρον των επενδυτών».
Όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα των δράσεων-προτάσεων, τονίσθηκε ότι στο βαθμό που θα το επιτρέψει η πολιτική κατάσταση, συγκεκριμένες αποφάσεις που αφορούν στις προσφερόμενες λιμενικές υπηρεσίες θεσμοθέτηση κανονισμών για τις παραχωρήσεις, και αμέσως μετά θα μπορούν να ξεκινήσουν οι σχετικοί διεθνείς διαγωνισμούς.
Σε σχέση με την πρώτη παραχώρηση του ΣΕΜΠΟ Πειραιά στην COSCO, ο κ. Πάλλης επισήμανε ότι είναι εμφανή τα θετικά αποτελέσματα όσον άφορα στην αύξηση της παραγωγικότητας, το σύνολο των κινήσεων, και το ρυθμό των επενδύσεων που πραγματοποιούνται από την εταιρία διαχείρισης του τερματικού. Σημείωσε όμως ότι η απειρία της ελληνικής πολιτείας και εμπλεκόμενων φορέων σε παρόμοιες διαδικασίες οδήγησε σε μακροχρόνιες καθυστέρησης, λανθασμένες εντυπώσεις, άλλα και αρκετά λάθη.
Αποτέλεσμα να χρειασθεί η άμεση επαναδιαπραγμάτευση - η οποία και ολοκληρώθηκε επιτυχώς τον Απρίλιο – αλλά και ύπαρξη επιμέρους προβλημάτων που παραμένουν προς επίλυση.
Αναφορά έγινε στο γεγονός ότι η απουσία προβλέψεων για την επόμενη μέρα στις εργασιακές σχέσεις, περιπλέκει τα θέματα και ότι οι όποιες αποφάσεις πρέπει να ληφθούν έγκαιρα μέσω ενός κοινωνικού διάλογου που θα επιτρέψει να αποφευχθούν αρνητικά φαινόμενα του παρελθόντος.
Οι θέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Στην διάρκεια του συνεδρίου ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Siim Kallas παρουσίασε τα βασικότερα σημεία της ευρωπαϊκής λιμενικής πολιτικής.
O κ. Kallas υπογράμμισε ότι οι σταθεροί κανόνες που θα εξασφαλίσουν τη χρηματοδοτική διαφάνεια και τον λιμενικό ανταγωνισμό, θα ενισχύσουν την απόδοση των λιμένων και την ποιότητα της εργασίας, θα εγγυηθούν ένα σταθερό επενδυτικό περιβάλλον και θα εξασφαλίσουν το στρατηγικό ρόλο των λιμανιών μέσα στο μεταφορικό σύστημα.
Ταυτόχρονα, δεδομένου ότι τα λιμάνια χρειάζονται ικανή δημόσια και ιδιωτική χρηματοδότηση προκειμένου να προσαρμοστούν άμεσα στην αυξανόμενη ζήτηση για λιμενικές υπηρεσίες η Επιτροπή συζητά τον καλύτερο δυνατό τρόπο σύνδεσης τους με το συνολικό δίκτυο διευρωπαϊκών μεταφορών.
Η πρόταση της Ευρωπαϊκή Επιτροπής σχετικά με την ευρωπαϊκή λιμενική πολιτική θα ολοκληρωθεί και παρουσιασθεί την άνοιξη του 2013.
Pireas2Day
Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο κ. Πάλλης υπογράμμισε ότι πλέον «πρυτανεύει η λογική παραχώρησης δικαιωμάτων εκμετάλλευσης», εκφράζοντας την ικανοποίησή του ότι «προοδευτικά όλοι συνειδητοποιούν ότι δεν αποτελεί λύση η αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των ελληνικών λιμένων»
«Η μεταστροφή δημιουργεί προϋποθέσεις για την οριστικοποίηση του στόχου για αποκρατικοποιήσεις με προοπτική», υπογράμμισε ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων. Και πρόσθεσε ότι:
«Η όλη διαδικασία πρέπει να συνοδευτεί με έμφαση των παραχωρήσεων στην ύπαρξη σημαντικών χρηματικών ροών κατά το αρχικό στάδιο ώστε εξυπηρετήσει και τις αναγκαιότητες δημοσιονομικής βελτίωσης και με γνώμονα ότι το Ελληνικό λιμενικό σύστημα στερείται μεγέθους που θα δημιουργούσε επενδυτικό ενδιαφέρον για μεγάλο αριθμό λιμένων».
Από εκεί και πέρα, όπως ανέφερε ο ίδιος η Γενική Γραμματεία Λιμένων επεξεργάζεται την οριστικοποίηση:
(α) «Των εξειδικευμένων λειτουργιών συγκεκριμένων ελληνικών λιμένων σε αρμονία με την σύνδεση των λιμένων με το ευρύτερο σύστημα μεταφορών».
Αυτό φαίνεται ότι αφορά την παλαιότερη πρόταση, που υπήρχε στο «τραπέζι» για την εξειδίκευση των λιμανιών, π.χ. σε εμπορικά, επιβατικά, κρουαζιέρας κ.ο.κ.
(β) «Των λειτουργιών που θα διατηρήσουν οι ισχυρές δημόσιες λιμενικές αρχές ρυθμιστικού χαρακτήρα που θα προκύψουν από την μεταρρύθμιση και θα είναι καθοριστικές για την ανταγωνιστικότητα και την εύρυθμη λειτουργία του συστήματος».
Όπως έχει διαφανεί αυτό τον ρόλο θα διατηρήσουν οι σημερινοί Οργανισμοί Λιμένων, οι οποίοι θα παραμείνουν υπό δημόσιο έλεγχο, με πιθανότητα συμμετοχή κοινωνικών φορέων (Επιμελητήρια, Δήμοι κ.α.) και κατά μια πρόταση, που έχει υπάρξει με διατήρηση ζημιογόνων δραστηριοτήτων ή- καλύτερα- δραστηριοτήτων για τις οποίες δεν υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον.
(γ) «των πιθανών ‘ομαδοποιήσεων’ δραστηριοτήτων οι οποίες και θα συνοδεύουν τους διεθνείς διαγωνισμούς για παραχωρήσεις δικαιωμάτων εκμετάλλευσης διευρύνοντας το ενδιαφέρον των επενδυτών».
Όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα των δράσεων-προτάσεων, τονίσθηκε ότι στο βαθμό που θα το επιτρέψει η πολιτική κατάσταση, συγκεκριμένες αποφάσεις που αφορούν στις προσφερόμενες λιμενικές υπηρεσίες θεσμοθέτηση κανονισμών για τις παραχωρήσεις, και αμέσως μετά θα μπορούν να ξεκινήσουν οι σχετικοί διεθνείς διαγωνισμούς.
Σε σχέση με την πρώτη παραχώρηση του ΣΕΜΠΟ Πειραιά στην COSCO, ο κ. Πάλλης επισήμανε ότι είναι εμφανή τα θετικά αποτελέσματα όσον άφορα στην αύξηση της παραγωγικότητας, το σύνολο των κινήσεων, και το ρυθμό των επενδύσεων που πραγματοποιούνται από την εταιρία διαχείρισης του τερματικού. Σημείωσε όμως ότι η απειρία της ελληνικής πολιτείας και εμπλεκόμενων φορέων σε παρόμοιες διαδικασίες οδήγησε σε μακροχρόνιες καθυστέρησης, λανθασμένες εντυπώσεις, άλλα και αρκετά λάθη.
Αποτέλεσμα να χρειασθεί η άμεση επαναδιαπραγμάτευση - η οποία και ολοκληρώθηκε επιτυχώς τον Απρίλιο – αλλά και ύπαρξη επιμέρους προβλημάτων που παραμένουν προς επίλυση.
Αναφορά έγινε στο γεγονός ότι η απουσία προβλέψεων για την επόμενη μέρα στις εργασιακές σχέσεις, περιπλέκει τα θέματα και ότι οι όποιες αποφάσεις πρέπει να ληφθούν έγκαιρα μέσω ενός κοινωνικού διάλογου που θα επιτρέψει να αποφευχθούν αρνητικά φαινόμενα του παρελθόντος.
Οι θέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Στην διάρκεια του συνεδρίου ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Siim Kallas παρουσίασε τα βασικότερα σημεία της ευρωπαϊκής λιμενικής πολιτικής.
O κ. Kallas υπογράμμισε ότι οι σταθεροί κανόνες που θα εξασφαλίσουν τη χρηματοδοτική διαφάνεια και τον λιμενικό ανταγωνισμό, θα ενισχύσουν την απόδοση των λιμένων και την ποιότητα της εργασίας, θα εγγυηθούν ένα σταθερό επενδυτικό περιβάλλον και θα εξασφαλίσουν το στρατηγικό ρόλο των λιμανιών μέσα στο μεταφορικό σύστημα.
Ταυτόχρονα, δεδομένου ότι τα λιμάνια χρειάζονται ικανή δημόσια και ιδιωτική χρηματοδότηση προκειμένου να προσαρμοστούν άμεσα στην αυξανόμενη ζήτηση για λιμενικές υπηρεσίες η Επιτροπή συζητά τον καλύτερο δυνατό τρόπο σύνδεσης τους με το συνολικό δίκτυο διευρωπαϊκών μεταφορών.
Η πρόταση της Ευρωπαϊκή Επιτροπής σχετικά με την ευρωπαϊκή λιμενική πολιτική θα ολοκληρωθεί και παρουσιασθεί την άνοιξη του 2013.
Pireas2Day
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες, θεωρούμε ότι είναι δημόσια.
Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας, για να τα αφαιρέσουμε.
Επίσης, σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολογίου, μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Για τα άρθρα των συγγραφέων,ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε, καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιοδνήποτε τρόπο, το ιστολόγιο.