«Εγεννήθη άρρεν. Αποστείλατε ΦΕΚ»

5 Φεβ 2015



Η σπουδή με την οποία έσπευσαν ορισμένοι, μεταξύ των οποίων και αρκετά ΜΜΕ, να συμπεράνουν ότι το ενδιαφέρον των Κινέζων για το λιμάνι του Πειραιά, υφίσταται στον βαθμό που και η κυβέρνηση είναι έτοιμη να προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση του, δεδομένου ότι ο στρατηγικός στόχος της COSCO σε σχέση με την Ελλάδα έχει ήδη επιτευχθεί μέσω της παραχώρησης αλλά και του φιλικού διακανονισμού, ως φαίνεται ενόχλησε σφόδρα την κινεζική πλευρά.
Η επίσκεψη του Κινέζου Πρέσβη στο Μέγαρο Μαξίμου αμέσως μετά την εγκατάσταση του νέου Πρωθυπουργού κ. Αλέξη Τσίπρα, η συνάντηση του με το νέο υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού κ. Γ. Σταθάκη, παρουσία και του Αναπληρωτή υπουργού Ναυτιλίας κ. Θ. Δρίτσα, αλλά κυρίως οι επίμονες ερωτήσεις του Κινέζου Πρωθυπουργού κ. Λι Κετσιάνγκ προς τον Γάλλο ομόλογο του κ. Μανουέλ Βαλς για το αν η Ελλάδα θα παραμείνει στην ζώνη του ευρώ ή όχι, αν μη τι άλλο καταδεικνύουν ότι οι Κινέζοι ουδέποτε έπαψαν να προωθούν τα επενδυτικά τους σχέδια επί ελληνικού εδάφους.
Καθώς το κλίμα αναφορικά με το μέλλον των ιδιωτικοποιήσεων στην Ελλάδα βελτιώνεται μέρα με την μέρα και ενώ η κυβέρνηση Τσίπρα απομακρύνεται από τις αρχικές θέσεις της, περί του μείζονος αυτού θέματος με τον υπουργό Οικονομικών κ. Γιάνη Βαρουφάκη μιλώντας σε διεθνή μέσα ενημέρωσης (BBC, Le Mond) να τάσσεται υπέρ των ιδιωτικοποιήσεων χαρακτηρίζοντας ταυτόχρονα τις επενδύσεις στην Ελλάδα της COSCO, «ιδιαίτερα επωφελείς και πετυχημένες», τόσο ενισχύεται η πεποίθηση της κινεζικής πλευράς πως εμπρός της έχει ανοικτό πεδίο να συνεχίσει τις επενδυτικές προσπάθειες της, τόσο για τον ΟΛΠ, όσο και για άλλους τομείς (ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κ.α.).
Όπως αναφέρουν πηγές του TheSeaNation, η κινεζική πλευρά στην παρούσα φάση έχει ξεκαθαρίσει ότι η πρόταση της για απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ παραμένει στο τραπέζι, με τα στελέχη της COSCO να διευκρινίζουν πως ανεξάρτητα από τις όποιες κυβερνητικές εξαγγελίες ουδείς ως τώρα δεν έχει διακόψει την διαδικασία κατάθεσης των τελικών δεσμευτικών προσφορών που είχε προγραμματίσει το πρώην ΤΑΙΠΕΔ και νυν Ταμείο Κρατικής Περιουσίας για τις 6 Μαρτίου 2015 και ως εκ τούτου ουδείς από τους εν δυνάμει πλειοδότες δεν σκέφτεται ή μελετά να μην καταθέσει προσφορά.
Τυπικά η κυβέρνηση φέρεται να δηλώνει προς το παρόν κώλυμα ως προς την μεταβίβαση των μετοχών της ΟΛΠ Α.Ε. που έχουν παραχωρηθεί προς το πρώην ΤΑΙΠΕΔ, ενώ στελέχη της υποστηρίζουν ότι αναζητείται εκείνη η νομική φόρμουλα που θα επιτρέψει την επιστροφή των μετοχών του λιμανιού στην προγενέστερη κατάσταση.
Στην πραγματικότητα όμως, η καθυστέρηση αυτή οφείλεται στο γεγονός πως η κυβέρνηση δεν έχει λάβει οριστικές αποφάσεις για το μέλλον των λιμανιών ΟΛΠ και ΟΛΘ, με την προοπτική της ιδιωτικοποίησης τους να κερδίζει καθημερινά έδαφος μεταξύ των μελών του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης, δεδομένων των συνθηκών όπως διαμορφώνονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Όσον αφορά ειδικότερα στην περίπτωση της COSCO, για τις προθέσεις της οποίας υπάρχει ήδη μια πολύ καλή ενημέρωση, έγινε γνωστό ότι έχει ήδη αναθέσει σε εξειδικευμένη ομάδα εμπειρογνωμόνων τη σχηματοποίηση επενδυτικής στρατηγικής με στόχο την - με γεωμετρική πρόοδο - ανάπτυξη όλων των δραστηριοτήτων του λιμανιού.
Αυτό που είναι επίσης ξεκάθαρο είναι πως η COSCO αντιμετωπίζει την πρόκληση της επένδυσης της στον ΟΛΠ με «ολιστική» προοπτική. Κάτι που πρακτικά σημαίνει πως δεν συζητά ή δεν ενδιαφέρεται για παραχωρήσεις, παρά μόνο για πλήρη ιδιωτικοποίηση.
Η κινεζική πλευρά αντιλαμβανόμενη τα θέματα που απασχολούν την ελληνική πλευρά σε σχέση με την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, με πρώτο και κυρίαρχο το εργασιακό, υποστηρίζει ότι η προοπτική της ιδιωτικοποίησης διασφαλίζει σε ικανό βαθμό, τα εργασιακά θέματα του Οργανισμού, σε σχέση με τις παραχωρήσεις οι οποίες συνήθως γίνονται χωρίς τους εργαζομένους, διότι αν συμπεριληφθούν και οι εργαζόμενοι στην συζήτηση της παραχώρησης, τότε το τελικό τίμημα θα είναι αισθητά μειωμένο.
Αν και είναι παρακινδυνευμένο να αναφερθεί κανείς σε νούμερα αυτή τη χρονική στιγμή, αναφορικά με το πόσα και πως είναι διατεθειμένη η COSCO να βάλει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, υπάρχουν πληροφορίες που κάνουν λόγο για ένα ποσό, το οποίο κινείται μεταξύ των 800 εκατ. ευρώ και το ενός δις ευρώ.
Το μισό σχεδόν από το ποσό αυτό, αφορά στο τίμημα εξαγοράς του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της ΟΛΠ Α.Ε. και το άλλο μισό τις επενδύσεις που προτίθεται να κάνει η COSCO στο πρώτο λιμάνι της χώρας.
Στο ποσό αυτό δεν συμπεριλαμβάνονται οι επενδύσεις που ήδη έχουν γίνει ή που προγραμματίζεται να γίνουν, μιας και αυτές ως φαίνεται θα προχωρήσουν κανονικά, καθώς και η κυβέρνηση ξεκαθάρισε πως ότι έχει συμφωνηθεί έως τώρα σε επίπεδο ξένων επενδύσεων στην χώρα θα υλοποιηθεί κατά γράμμα δίχως παρεκκλίσεις ή προσκόμματα.
Από την άλλη πλευρά και ενώ ώρα με την ώρα ξεκαθαρίζει ολοένα και περισσότερο το θέμα της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ και το ΟΛΘ, η διοίκηση της ΟΜΥΛΕ έσπευσε να συναντήσει τον Αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας κ. Θ. Δρίτσα προκειμένου να επαναλάβει τις γνωστές θέσεις της περί μη ιδιωτικοποίησης ή παραχώρησης των λιμανιών και ιδιαίτερα των λιμανιών Πειραιά και Θεσσαλονίκης.
Σε μια χρονική στιγμή όμως κατά την οποία η χώρα καλείται αφενός να αποδείξει πως οι μεταρρυθμίσεις και οι ιδιωτικοποιήσεις θα προχωρήσουν κανονικά (Σ.σ.: έτσι ώστε να μπορέσει η κυβέρνηση Τσίπρα να θέσει τους όρους της στη νέα διαπραγμάτευση που ακολουθεί) και αφετέρου να αποδείξει διεθνώς πως όσα λέει ισχύουν σε τέτοιο βαθμό ώστε να προκαλεί το επενδυτικό ενδιαφέρον κρατών όπως η Κίνα, η οποία φέρεται έτοιμη να επενδύσει ένα ποσό το οποίο κυμαίνεται μεταξύ των 800 εκατ. ευρώ και του 1 δις Ευρώ στον Οργανισμό Λιμένα Πειραιά, η ΟΜΥΛΕ συνεχίζει να δηλώνει πως είναι υπέρ της διατήρησης του δημόσιου χαρακτήρα των λιμανιών, ζητώντας μάλιστα και αυξήσεις (!)
Θα ήταν περισσότερο χρήσιμο να επεξεργαστεί η ΟΜΥΛΕ μια πιο προωθημένη πρόταση η οποία, έστω και αν εμπεριέχει την διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα των λιμανιών όπως επιθυμεί θα απαντά επαρκώς και πειστικά στο πως θα εξασφαλιστούν τα 800 έστω εκατ. ευρώ που εμφανίζονται έτοιμοι να προτείνουν οι Κινέζοι.
Και έχει αξία να μας πει για τα οικονομικά οφέλη της πρότασης της δεδομένου πως όπως δείχνουν οι ισολογισμοί του ΟΛΠ τα κομμάτια εκείνα που παραμένουν υπό κρατικό έλεγχο είναι ζημιογόνα.
Τα λιμάνια, όπως συμβαίνει σε όλα τα σύγχρονα, ευρωπαϊκά και μη κράτη, αποτελούν παραγωγικές μονάδες που συμβάλουν σημαντικά στις εθνικές οικονομίες των εν λόγω κρατών και δεν αποτελούν σε καμιά περίπτωση τη χρυσή κότα πάνω στην οποία κάθεται μια θράκα συνδικαλιστών και εργαζομένων και απολαμβάνει την θέα σε βάρος όλων των υπολοίπων.
Οφείλει η κυβέρνηση να ξεκαθαρίσει άμεσα τις προθέσεις της και κυρίως το αν επιθυμεί να έχει στην χώρα έναν επενδυτή όπως η Κίνα. Το να διαπραγματευτεί στην βάση αυτή το πως θα βελτιώσει περαιτέρω τα οφέλη για την χώρα, είναι απολύτως φυσιολογικό και έχει χρέος να το διεκδικήσει.
Σε καμιά περίπτωση όμως δεν μπορεί και δεν πρέπει να στείλει τα λιμάνια της χώρας πίσω στο παρελθόν, στις εποχές του «εγεννήθη άρρεν, αποστείλατε ΦΕΚ».

gskordilis@theseanation.com
Share on :

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες, θεωρούμε ότι είναι δημόσια.
Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας, για να τα αφαιρέσουμε.
Επίσης, σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολογίου, μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Για τα άρθρα των συγγραφέων,ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε, καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιοδνήποτε τρόπο, το ιστολόγιο.

 
Copyright © 2015 ΛΙΜΕΝΕΡΓΑΤΕΣ
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah