Υπονόμευση του ΟΛΠ από το ΤΑΙΠΕΔ από το 2013 κατήγγειλε, από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων του Οργανισμού, ο απερχόμενος πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Γιώργος Ανωμερίτης προκαλώντας εμφανή αναστάτωση στους εκπροσώπους του Ταμείου.
Ο κ. Ανωμερίτης προσδιόρισε την υπονόμευση «σε σειρά σημαντικών αποφάσεών του (φιλικός διακανονισμός με ΣΕΠ, εταιρικές σχέσεις με MSC, λιμάνι κρουαζιέρας, Πολιτιστική Ακτή, αναπτυξιακό πρόγραμμα, εργασιακές σχέσεις, κ.α.)» και κατήγγειλε, με έμφαση, τις προσπάθειες ιδιωτικοποίησης του Οργανισμού λέγοντας:
«Δυστυχώς για τη λιμενική βιομηχανία και τον ΟΛΠ Α.Ε. οι αποφάσεις πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ Α.Ε. σε έναν και μόνο ιδιώτη μέτοχο – διαχειριστή είναι και άφρονες και οικονομικά καταστροφικές της προσπάθειας ανάπτυξης του τόπου».
Ωστόσο, ο απερχόμενος πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ χαρακτήρισε ως «βέβαιο ότι οι αποφάσεις αυτές θα κριθούν και αντισυνταγματικές στο ΣτΕ και αντιευρωπαϊκές από την Ε.Ε.» ενώ προέβλεψε ότι «οι πολιτικές ιδιωτικοποίησης μέσω πώλησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΤΑΙΠΕΔ δεν πρόκειται να ευοδωθούν».
Όμως, ο κ. Ανωμερίτης ήταν εξαιρετικά αποκαλυπτικός καταγγέλλοντας:
1. Τις «νεοφιλελεύθερες πολιτικές επιλογές δημιούργησαν συγχύσεις γύρω από το θέμα “αποκρατικοποίηση - ιδιωτικοποίηση” και οδήγησαν σε συγκρούσεις και υστερήσεις»
2. Διαστρέβλωση θέσεων από το «πελατειακό πολιτικό σύστημα και τη διαπλοκή» για «δημόσιο έλεγχο, δημιουργία αρχής λιμένος, για προσέλκυση επενδύσεων μέσω συμβάσεων παραχωρήσεως, πιστοποιημένη λιμενεργατική εργασία, ανταγωνιστικότητα, διαφάνεια και προστασία του περιβάλλοντος», οποίες είναι βασικές αρχές της ευρωπαϊκής λιμενικής πολιτικής και δεν άφησαν να αναπτυχθούν και στο εθνικό λιμενικό σύστημα.
3. «Διαπλεκόμενα συμφέροντα του Πειραιά, που επί χρόνια έμαθαν να επιβάλουν τις επιθυμίες τους με άλλους τρόπους» και «βαφτίζουν σκάνδαλο π.χ. την Προκήρυξη ενός διεθνούς ανοιχτού διαγωνισμού, ο οποίος έχει εγκριθεί από διεθνείς οίκους, ευρωπαϊκές υπηρεσίες, το Συμβούλιο Αναστολών του ΣτΕ, το ΤΑΙΠΕΔ και από το Δ.Σ. του Οργανισμού».
Ο ίδιος αναφέρθηκε εκτενώς στα οικονομικά στοιχεία του Οργανισμού υπογραμμίζοντας ότι «όταν αναλάβαμε τη Διοίκηση του Οργανισμού, με ζημιές 38 εκ. ευρώ το 2009 και εν μέσω μιας άλλης κρίσης σχέσεων, που είχε προέλθει από τον τρόπο ιδιωτικοποίησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, τον πρώτο στόχο που θέσαμε ήταν η θετική μεταβολή των οικονομικών δεδομένων του Οργανισμού. Χαίρομαι γιατί παρουσιάζω για 5η συνεχή χρονιά (2010 – 2014) μία ακόμα κερδοφόρα χρήση και θετικά βήματα στην πρόοδο των αναπτυξιακών μας σχεδίων».
Μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι τα συνολικά έσοδα της χρήσης του 2014 ανήλθαν σε € 104,3 εκατ., όπου σε σχέση με την αντίστοιχη χρήση του 2013 (€ 108,6 εκατ.), παρουσίασαν μείωση ποσού € 4,3 εκατ. ή ποσοστό 4,0%. H μεταβολή αυτή οφείλεται κυρίως στην μείωση των εσόδων από τη διαχείριση του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) κατά 8,3% ή € 2,0 εκατ., από την προσόρμιση κατά 11,6% ή € 1,9 εκατ., την κρουαζιέρα κατά 17,6 ή € 1,4 εκατ. και την διαχείριση περιβαλλοντικών ευκολιών κατά 28,61% ή € 1,1 εκατ.
Επιπροσθέτως μείωση κατά 8,9% παρατηρήθηκε στα έσοδα από την διαχείριση σταθμού αυτοκινήτων (car terminal).
Αντιθέτως αύξηση κατά 6,42% ή € 2,2 εκατ. σημειώθηκε στα έσοδα από το αντάλλαγμα παραχώρησης της ΣΕΠ. Επιπροσθέτως οριακή αύξηση σημειώθηκε στην ακτοπλοΐα και την διαχείριση δεξαμενών ποσού € 0,4 εκατ. αντίστοιχα.
Επίσης, ο κ. Ανωμερίτης λέγοντας ότι «το λιμάνι του Πειραιά έχει 2.500 χρόνια ιστορίας και η ιστορία και η μνήμη αυτού του τόπου δεν ξεπουλιέται» παρέθεσε μια «ακτινογραφία» του λιμανιού τονίζοντας τα εξής:
1. Το Λιμάνι Πειραιά είναι ένα λιμάνι μεγάλων μεγεθών.
Το λιμάνι του Πειραιά είναι το μεγαλύτερο επιβατικό λιμάνι του κόσμου και ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης. Με έκταση κρηπιδοτοίχων 44 χλμ, διαθέτει εγκαταστάσεις που καλύπτουν χερσαίους λιμενικούς χώρους σε 4 Δήμους: Πειραιά, Κερατσινίου – Δραπετσώνας, Περάματος και Σαλαμίνας. Εξυπηρετεί ετησίως 40.000 αφιξοαναχωρήσεις πλοίων, 15.000.000 επιβάτες, 3.000.000 οχήματα, 500.000 οχήματα – εμπορεύματα (car-terminal) και 3.160.000 εμπορευματοκιβώτια (ΟΛΠ Α.Ε. και ΣΕΠ Α.Ε.) και πάνω από 2.000.000 τουρίστες κρουαζιέρας.
2. Το λιμάνι του Πειραιά είναι ένα λιμάνι πολυσύνθετων δραστηριοτήτων: Ασκεί έργο σε 7 κλάδους λιμενικής δραστηριότητας: (α) Ακτοπλοΐα, (β) Κρουαζιέρα, (γ) Car-terminal, (δ) Ro-Ro, (ε) εμπορευματοκιβώτια, (στ) ναυπηγοεπισκευή και (ζ) περιβαλλοντικές και εφοδιαστικές υπηρεσίες. Αποτελεί το κύριο λιμάνι της ακτοπλοΐας , συνδέοντας την ηπειρωτική Ελλάδα με τα νησιά, το κύριο λιμάνι εξυπηρέτησης κρουαζιερόπλοιων της χώρας (πάνω από 55%), το κύριο λιμάνι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (90%), το κύριο λιμάνι car – terminal (95%) της χώρας.
3. Είναι το μόνο λιμάνι που προσφέρει όλες τις ζητούμενες λιμενικές υπηρεσίες: παροχή νερού, ναυτιλιακά καύσιμα, υποδοχή στερεών και υγρών λυμμάτων, υποδοχή κατάλοιπων πετρελαίου, ηλεκτρικό ρεύμα, οπτική ίνα και internet, τροφοεφόδια, επισκευές, περιβαλλοντικές υπηρεσίες και είναι πλήρως συνδεδεμένο σε όλες τις δραστηριότητές του με προηγμένα συστήματα πληροφορικής.
4. Ο ΟΛΠ.Α.Ε.: Ένα μεγάλο οικονομικό μέγεθος
Ο ΟΛΠ Α.Ε. διανύει την πέμπτη χρονιά κερδών μετά τις εξελίξεις του 2009. Με τζίρο 110 εκ. ευρώ, ένα αναπτυξιακό πρόγραμμα 960 εκ. ευρώ, είδε πρόσφατα, παρά τις ποικίλες πιέσεις να του εγκρίνεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η κατασκευή του νότιου λιμένα κρουαζιέρας δαπάνης 136 εκ. ευρώ με 95% κοινοτική συμμετοχή, η οποία αποτελεί και το υψηλότερο ποσοστό συμμετοχής, που έχει δοθεί ποτέ στην Ενωμένη Ευρώπη.
Ο ΟΛΠ Α.Ε. έχει συνάψει δεκάδες Συμβάσεις Παραχώρησης (λύματα, ναυτιλιακά καύσιμα, απόβλητα, χώροι εκμετάλλευσης κ.α.) με πιο σημαντική την Παραχώρηση του Προβλήτα ΙΙ και του Προβλήτα ΙΙΙ (εμπορευματοκιβώτια) στη ΣΕΠ Α.Ε. για επενδύσεις σε υποδομές και μηχανήματα. Ο ΟΛΠ Α.Ε. μέσω φιλικού διακανονισμού σύναψε νέο επενδυτικό σχέδιο το 2014, ύψους 240 εκ. ευρώ. Σύμφωνα με διεθνείς οικονομικούς οίκους και το έγγραφο της Ελληνικής Δημοκρατίας προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (DG Comp) η Καθαρή Παρούσα Αξία (ΚΠΑ), των παραχωρήσεων του ΟΛΠ Α.Ε. ανέρχεται σε 678-1.013 εκατ. ευρώ αναλόγως του σεναρίου υποθέσεων, έναντι 478 εκ. ευρώ της ΚΠΑ του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος του 2009. Σημειώνεται ότι με βάση τη νέα προωθούμενη Συμφωνία, η δυναμικότητα των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ αυξάνεται από 3.400.000 TEU (κιβώτια) σε 6.200.000 TEU με εγγυημένο το 4.750.000 TEU και ελάχιστο εγγυημένο τα 3.083.000 TEU, παραμένοντος σταθερού του ποσοστού ενοικίου επί του τζίρου στο 24,50% από το 2017. (Σήμερα είναι 21,50%).
Η σημερινή αξία του ΟΛΠ Α.Ε. βάσει δυο διαφορετικών παραδοσιακών μεθόδων αποτίμησης ανέρχεται σε 1.150 εκ. ευρώ χωρίς υπεραξίες και επενδύσεις τρίτων μέσω μερικών παραχωρήσεων, με νεώτερη δε εκτίμηση 1,85 δισ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι οι κοινοτικές επιχορηγήσεις στον ΟΛΠ Α.Ε., οι οποίες, αν ιδιωτικοποιηθεί πλήρως, θα χαρακτηρισθούν ως κρατικές ενισχύσεις και θα αναζητηθούν για επιστροφή ανέρχονται σε 285.000.000 ευρώ.
.pireas2day
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες, θεωρούμε ότι είναι δημόσια.
Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας, για να τα αφαιρέσουμε.
Επίσης, σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολογίου, μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Για τα άρθρα των συγγραφέων,ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε, καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιοδνήποτε τρόπο, το ιστολόγιο.