1) Συνωμοτούν εναντίον της Ελλάδας;
  
«Καλημέρα κ. Κώστα.
 
Ποιά είναι η γνώμη σου για τα ερωτήματα σχετικά με τη στάση που κρατούν οι εταίροι έναντι της Ελλάδας;

1) Γιατί δεν επιτρέπεται στην ελληνική κυβέρνηση να αγοράζει τα ομόλογα μας από τη δευτερογενή αγορά σε τιμές που πλησιάζουν το 20% της ονομαστικής αξίας των ομολόγων και έτσι να μειώνει το δημόσιο χρέος; Με τα 110 δισ. που μας δάνεισαν οι εταίροι θα μπορούσαμε να έχουμε σβήσει πολύ μεγάλο μέρος του δημοσίου χρέους και να είχαμε ήδη βγει στις αγορές.
2) Γιατί η τρόικα δυσανασχέτησε επειδή ο υπουργός Οικονομικών κ. Στουρνάρας πρότεινε να δέχεται η Ελλάδα ελληνικά ομόλογα ως αντάλλαγμα για τις αποκρατικοποιήσεις;

3) Γιατί δεν μας επιτρέπεται να βρίσκουμε δανεικά ή να κλείνουμε συμφωνίες με τρίτες χώρες, εκτός ΕΕ, όπως Ρωσία, ή Κίνα ή ΗΠΑ, ή Αραβικές χώρες; Η Κύπρος το ζητάει επίσης επιμόνως και η Ευρώπη της το αρνείται.
4) Γιατί η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, η οποία έχει μαζέψει τεράστιο μέρος των ελληνικών ομολόγων από τη δευτερογενή αγορά και από τις τράπεζες σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές, ζητά από την Ελλάδα να της τα πληρώσει στην ονομαστική τους τιμή; Τα μάζεψε η ΕΚΤ επειδή δεν μας επέτρεπαν εμάς να τα μαζέψουμε και τώρα μας ζητάνε να τους πληρώσουμε κέρδος απο 60% έως 80%. Αδιανόητο και ως απαίτηση αλλά και ως στάση εταίρου. Εχθρού ίσως, αλλά εταίρου σε καμιά περίπτωση!!

Πρώτη φορά ακούω δημοσιογράφο να θέτει αυτά τα ερωτήματα!
 
Τσοκανάς Γιώργος
 
Aπάντηση: 1) Για να υπάρξει αγορά ομολόγων από την δευτερογενή αγορά στο 15-20% της αξίας τους θα πρέπει να υπάρχουν τα αντίστοιχα κεφάλαια. Για να μας τα δανείσουν οι εταίροι γι΄ αυτό το λόγο, καθώς είναι θεσμικοί, θα πρέπει να παρθεί απόφαση από 17 κοινοβούλια. Αν μόνο η Γερμανία και η Γαλλία δηλώσουν πως θα πράξουν αυτό και θα «συμβουλεύσουν» και όσους άλλους μπορούν να πράξουν τον ίδιο, οι τιμές των ομολόγων στην δευτερογενή αγορά θα εκτιναχθούν στα ύψη και θα καλύψουν την όποια υποτίμηση υπάρχει από την ονομαστική αξία.

Μυστικά κάτι τέτοιο δεν μπορεί να συμβεί για δυο λόγους. Όταν πρόκειται για θεσμικούς επενδυτές και όχι ιδιώτες οι αποφάσεις πρέπει να λαμβάνονται με διαφανείς διαδικασίες. Σε Κάθε άλλη περίπτωση Κάτι θα μπορούσε να πάει «στραβά» και όσοι Πάρουν την απόφαση να παραπεμφθούν για απιστία. Ο δεύτερος έχει να Κάνει με το γεγονός πως αθρόες αγορές θα γίνουν αντιληπτές από τις αγορές οι οποίες θα κινηθούν να προεξοφλήσουν την συνέχεια.

2) Η πρόταση Στουρνάρα είναι ενδιαφέρουσα και καταδεικνύει την διαφορά που μπορεί να Κάνει ένας τεχνοκράτης που γνωρίζει το αντικείμενο, σε σχέση με ανίδεους και ανεπάγγελτους πολιτικούς οι οποίοι ξέρουν μόνο πως να υλοποιούν  ρουσφέτια «πελατών» σε βάρος της κοινωνίας.

Οι γραφειοκράτες της τρόικας ίσως εξέφρασαν κάποιες «αντιρρήσεις», κατά την γνώμη μου ενδεχομένως γιατί εξέλαβαν την πρόταση σαν άλλη μια πρόφαση από ελληνικής πλευράς προκειμένου να ματαιώσει μεταρρυθμίσεις και αποκρατικοποιήσεις.

Βεβαίως οι  «προτεστάντες» έχουν μια νοοτροπία πως ό,τι έχει θεσπιστεί και έχει γίνει αποδεκτό είναι και απολύτως σωστό και άμεσα εφαρμόσιμο.

Η άποψη της στήλης είναι πως οι λύσεις στα περισσότερα οικονομικά προβλήματα συνήθως προκύπτουν εξ ακούσιας «καραμπόλας» από τις συνέπειες της εφαρμογής αλλεπάλληλων στρατηγικών, σε συνάρτηση με την επίδραση της παρουσίας της αόρατης χειρός της οικονομίας.

Πάντως η πρόταση Στουρνάρα έχει ενδιαφέρον και πρέπει να αναλυθεί και να αναπτυχθεί περαιτέρω για να δοκιμαστεί στην πράξη.

3) Δεν υπάρχει κάποια απαγόρευση. Η Κύπρος έχει ζητήσει 5 δισ. ευρώ από τη Ρωσία και η τελευταία ακόμη δεν έχει απαντήσει. Είναι πολύ πιθανό να έχει απαντήσει αρνητικά και οι Κύπριοι θα χρησιμοποιούν το ενδεχόμενο μιας  πιθανής θετικής απάντηση σαν διαπραγματευτικό «χαρτί» απέναντι στην τρόικα, καθώς διακατέχονται από Παρόμοια «αντιιμπεριαλιστικές» προκαταλήψεις με την δική αριστερόστροφη κοινωνία.

Η Κύπρος όπως είναι γνωστό έχει καταστεί  καταφύγιο αλλά και «πλυντήριο» ρωσικών κεφαλαίων και ως εκ τούτου το Κρεμλίνο έχει ενδιαφέρον για τις εξελίξεις εκεί. Το μέλλον του Κρεμλίνου όμως εξαρτάται περισσότερο απ’ το αν οι ευρωπαϊκές πλούσιες κοινωνίες που αγοράζουν Πετρέλαιο και φυσικό αέριο από αυτό, προσφέροντας τα απαραίτητα έσοδα για την ύπαρξη κοινωνικής συνοχής και σταθερής κρατικής διοίκησης. Κατά συνέπεια μεταξύ δυο συμφερόντων υπερισχύσει η διατήρηση του ισχυρότερου.
 
4) Είναι τυπικό θέμα και έχει να κάνει  και με το καταστατικό της ΕΚΤ. Οι κανόνες της αγοράς λένε πως ένα ομόλογο που εκδίδεται στη λήξη πρέπει να πληρώνεται στο άρτιο και όχι «κουρεμένο». Στην πρώτη φάση του ελληνικού «κουρέματος» επλήγησαν ιδιώτες. Στη δεύτερη φάση όταν η κοινή γνώμη της Ευρωζώνης θα είναι πιο θετική, θα  πληγούν και οι θεσμικοί  κάτοχοι ελληνικού χρέους.

Δεν πιστεύω πως υπάρχει κάποια συνωμοσία υποδούλωσης και καταλήστευσης της Ελλάδας από την τρόικα. Μια τιμωρητική διάθεση υπάρχει και έχει τις ρίζες της στις άκαμπτες προλήψεις των προτεσταντών και καλβινιστών περί παραπτώματος και αναγκαίας τιμωρίας.

Επίσης υπάρχει ένα κενό «αέρος» μεταξύ παγκοσμιοποίησης της οικονομίας και παραμονής του πολιτικού θεσμικού πλαισίου στις συνθήκες των εθνικών κρατών. Το κεφάλαιο  έχει παγκοσμιοποιηθεί ενώ ηεργασία ακολουθεί ασθμαίνοντας. Οι διάφορες αυτές είναι που προκαλούν μέρος των τριγμών.

Η κρίση χρέους της Δύσης αποτελεί μια πλευρά των τριγμών και της ανακατανομής ισχύος που δρομολογεί η παγκοσμιοποίηση.