Του Ηλία Γ. Μπέλλου
Το τελευταίο εμπόδιο στο ρυθμιστικό πλαίσιο για να μπορέσει να προχωρήσει ομαλά το εγχείρημα αξιοποίησης των λιμανιών και επι του προκειμένου της πώλησης του 67% της ΟΛΠ ΑΕ εκτιμάται ότι αίρεται με τις τροποποιήσεις που καθορίζουν την σύσταση και λειτουργία της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (Ρ.Α.Λ.).
Της αρχής δηλαδή που θα εποπτεύει για λογαριασμό του δημοσίου συμφέροντος τα λιμάνια, ιδιωτικοποιημένα και μη. Οι ρυθμίσεις και οι αλλαγές που προβλέπονται από το πολυνομοσχέδιο τροποποιούν σε ορισμένα σημεία το περυσινό νόμο και αποτελούν προϊόν της διαπραγμάτευσης μεταξύ Αθήνας και τρόικας.
Η τρόικα έδωσε μεγάλη έμφαση στο θέμα επιχειρώντας να αποκόψει πλήρως την ΡΑΛ από το δημόσιο αν και η λειτουργία της συνδέεται με την προστασία εθνικών συμφερόντων. Έτσι τελικά διευκρινίστηκαν λεπτομερώς αρμοδιότητες αλλά και η εποπτεία της όπως και η στελέχωσή της αλλά και πολλά άλλα επι μέρους θέματα. Πρόνοια γίνεται δε και για τον πλήρη απογαλακτισμό της από το υπουργείο όχι νωρίτερα όμως από μια διετία. Παράλληλα προβλέπεται η χρηματοδότησή της αλλά και τα όρια της εξουσίας της.
Ειδικότερα προβλέπονται πλέον τα εξής : Συνιστάται στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (Ρ.Α.Λ.) ως αυτοτελής δημόσια υπηρεσία με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, εποπτευόμενη από τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου ως προς τον έλεγχο νομιμότητας των πράξεών της.
Η Ρ.Α.Λ. θα έχει νομική προσωπικότητα και θα συγκροτείται από 9 μέλη που θα ορίζονται για διετή θητεία, η οποία μπορεί να ανανεωθεί για μία μόνον φορά, με πράξη του υπουργικού συμβουλίου κατόπιν εισήγησης του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Τα μέλη της Ρ.Α.Λ., τα οποία θα απολαμβάνουν προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, θα είναι «πρόσωπα αναγνωρισμένου κύρους που διακρίνονται για την επιστημονική τους κατάρτιση και την ειδικότερη γνώση της λειτουργίας των λιμένων και του δικαίου του ανταγωνισμού και διαθέτουν εμπειρία σε ναυτιλιακές και επιχειρηματικές δραστηριότητες».
Οι εκτελεστές πράξεις της Ρ.Α.Λ. κοινοποιούνται στον ενδιαφερόμενο και στον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου αλλά «κατά αυτών χωρεί αίτηση αναθεώρησης, η οποία ασκείται μέσα σε τριάντα ημέρες από τη γνώση ή την κοινοποίησή της από τον ενδιαφερόμενο ή τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου». Η εκδιδόμενη επί της αιτήσεως αναθεώρησης απόφαση υπόκειται σε αίτηση ακυρώσεως ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Πειραιά.
Η Ρ.Α.Λ. επιφορτίζεται με μια σειρά κρίσιμων αρμοδιοτήτων και συγκεκριμένα για :
«Την παρακολούθηση της εφαρμογής των όρων και διατάξεων των συμβάσεων παραχώρησης στους λιμένες, την τήρηση των υποχρεώσεων των λιμένων στο πλαίσιο της σχετικής κείμενης – εθνικής και ευρωπαϊκής – νομοθεσίας, κυρίως σε σχέση με δημόσιες συμβάσεις, συμβάσεις παραχώρησης και τους κανόνες ανταγωνισμού, την υποχρέωση παροχής δημόσιας υπηρεσίας στον λιμενικό τομέα, την διαμεσολάβηση και επίλυση διαφορών μεταξύ χρηστών και φορέων διαχείρισης, την διαχείριση παραπόνων, και την λήψη δεσμευτικών αποφάσεων επί αυτών σε εύλογο χρονικό διάστημα».
Επίσης η Ρ.Α.Λ. θα έιναι αρμόδια «για την υποστήριξη προς τις αρμόδιες αρχές για την κατάρτιση προδιαγραφών δημοσίων συμβάσεων (παραχωρήσεις, εκμίσθωση χερσαίας ζώνης) και των σχετικών ανανεώσεων που προτείνονται από τον φορέα διαχείρισης, την παρακολούθηση της εφαρμογής των όρων των δημοσίων συμβάσεων εξασφαλίζοντας ιδίως την τήρηση του συμφωνημένου επιπέδου εξυπηρέτησης, προσδιορίζοντας τα επίπεδα απόδοσης, επενδύσεων, της δημιουργίας θέσεων απασχόλησης και την συμμόρφωση με τους χρηματοοικονομικούς στόχους, την εξασφάλιση - σε συνεργασία με την Επιτροπή Ανταγωνισμού - της πιστής εφαρμογής της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας στον κλάδο, την αποτροπή κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης, εναρμονισμένων πρακτικών και εξοντωτικής τιμολόγησης και άλλων πρακτικών που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό».
Ακόμα θα είναι αρμόδια «για την έκδοση δεσμευτικών οδηγιών για θέματα σχετικά με την απλούστευση, διαφάνεια και εναρμόνιση τελών κοινού ενδιαφέροντος για όλους τους ελληνικούς λιμένες, προωθώντας τον υγιή ανταγωνισμό μεταξύ εγχώριων λιμένων, την γνωμοδότηση επί της μεθοδολογίας και του καθορισμού των τελών λιμενικών υπηρεσιών και των τελών λιμενικών υποδομών, τη γνωμοδότηση – κατόπιν σχετικού ερωτήματος – στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου επί ειδικών θεμάτων λιμένων - περιλαμβανομένων και μέτρων για την ανάπτυξη και εκσυγχρονισμό του εθνικού λιμενικού συστήματος».
Η Ρ.Α.Λ. θα συνεργάζεται με την Επιτροπή Ανταγωνισμού και μπορεί να ζητάει τη γνώμη της σε θέματα ανταγωνισμού ή να παραπέμπει σε αυτήν υποθέσεις, οι οποίες ενδέχεται να εμπίπτουν στις ρυθμίσεις του ν. 703/1977 και στην αρμοδιότητα της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Για την στελέχωση της συνιστώνται τριάντα πέντε θέσεις προσωπικού που με προεδρικό διάταγμα μπορούν να φτάσουν αλλά όχι να υπερβούν τις πενήντα.
Η χρηματοδότηση της θα γίνεται από πόρους οι οποίοι θα προέρχονται από τέλος, το οποίο επιβάλλεται ετησίως με απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας και Αιγαίου επί των Οργανισμών Λιμένων Α.Ε. και των Λιμενικών Ταμείων που θα ανέρχεται έως και το 0,2% των ετήσιων εσόδων για τα Λιμενικά Ταμεία και το 0,3% για τους Οργανισμούς Λιμένων Α.Ε. ενώ είναι δυνατόν να επιχορηγείται από τον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου σε ποσοστό που δεν μπορεί να υπερβαίνει το δέκα τοις εκατό (10%) του ετήσιου προϋπολογισμού της.
Η μετατροπή της Ρ.Α.Λ. σε καθαρά «Ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή» ρυθμίζεται με διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Οικονομικών, Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Ναυτιλίας και Αιγαίου, μετά την πάροδο διετίας από το χρόνο εκδόσεως σχετικού διατάγματος.
ΠΗΓΗ
Το τελευταίο εμπόδιο στο ρυθμιστικό πλαίσιο για να μπορέσει να προχωρήσει ομαλά το εγχείρημα αξιοποίησης των λιμανιών και επι του προκειμένου της πώλησης του 67% της ΟΛΠ ΑΕ εκτιμάται ότι αίρεται με τις τροποποιήσεις που καθορίζουν την σύσταση και λειτουργία της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (Ρ.Α.Λ.).
Της αρχής δηλαδή που θα εποπτεύει για λογαριασμό του δημοσίου συμφέροντος τα λιμάνια, ιδιωτικοποιημένα και μη. Οι ρυθμίσεις και οι αλλαγές που προβλέπονται από το πολυνομοσχέδιο τροποποιούν σε ορισμένα σημεία το περυσινό νόμο και αποτελούν προϊόν της διαπραγμάτευσης μεταξύ Αθήνας και τρόικας.
Η τρόικα έδωσε μεγάλη έμφαση στο θέμα επιχειρώντας να αποκόψει πλήρως την ΡΑΛ από το δημόσιο αν και η λειτουργία της συνδέεται με την προστασία εθνικών συμφερόντων. Έτσι τελικά διευκρινίστηκαν λεπτομερώς αρμοδιότητες αλλά και η εποπτεία της όπως και η στελέχωσή της αλλά και πολλά άλλα επι μέρους θέματα. Πρόνοια γίνεται δε και για τον πλήρη απογαλακτισμό της από το υπουργείο όχι νωρίτερα όμως από μια διετία. Παράλληλα προβλέπεται η χρηματοδότησή της αλλά και τα όρια της εξουσίας της.
Ειδικότερα προβλέπονται πλέον τα εξής : Συνιστάται στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (Ρ.Α.Λ.) ως αυτοτελής δημόσια υπηρεσία με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, εποπτευόμενη από τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου ως προς τον έλεγχο νομιμότητας των πράξεών της.
Η Ρ.Α.Λ. θα έχει νομική προσωπικότητα και θα συγκροτείται από 9 μέλη που θα ορίζονται για διετή θητεία, η οποία μπορεί να ανανεωθεί για μία μόνον φορά, με πράξη του υπουργικού συμβουλίου κατόπιν εισήγησης του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Τα μέλη της Ρ.Α.Λ., τα οποία θα απολαμβάνουν προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, θα είναι «πρόσωπα αναγνωρισμένου κύρους που διακρίνονται για την επιστημονική τους κατάρτιση και την ειδικότερη γνώση της λειτουργίας των λιμένων και του δικαίου του ανταγωνισμού και διαθέτουν εμπειρία σε ναυτιλιακές και επιχειρηματικές δραστηριότητες».
Οι εκτελεστές πράξεις της Ρ.Α.Λ. κοινοποιούνται στον ενδιαφερόμενο και στον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου αλλά «κατά αυτών χωρεί αίτηση αναθεώρησης, η οποία ασκείται μέσα σε τριάντα ημέρες από τη γνώση ή την κοινοποίησή της από τον ενδιαφερόμενο ή τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου». Η εκδιδόμενη επί της αιτήσεως αναθεώρησης απόφαση υπόκειται σε αίτηση ακυρώσεως ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Πειραιά.
Η Ρ.Α.Λ. επιφορτίζεται με μια σειρά κρίσιμων αρμοδιοτήτων και συγκεκριμένα για :
«Την παρακολούθηση της εφαρμογής των όρων και διατάξεων των συμβάσεων παραχώρησης στους λιμένες, την τήρηση των υποχρεώσεων των λιμένων στο πλαίσιο της σχετικής κείμενης – εθνικής και ευρωπαϊκής – νομοθεσίας, κυρίως σε σχέση με δημόσιες συμβάσεις, συμβάσεις παραχώρησης και τους κανόνες ανταγωνισμού, την υποχρέωση παροχής δημόσιας υπηρεσίας στον λιμενικό τομέα, την διαμεσολάβηση και επίλυση διαφορών μεταξύ χρηστών και φορέων διαχείρισης, την διαχείριση παραπόνων, και την λήψη δεσμευτικών αποφάσεων επί αυτών σε εύλογο χρονικό διάστημα».
Επίσης η Ρ.Α.Λ. θα έιναι αρμόδια «για την υποστήριξη προς τις αρμόδιες αρχές για την κατάρτιση προδιαγραφών δημοσίων συμβάσεων (παραχωρήσεις, εκμίσθωση χερσαίας ζώνης) και των σχετικών ανανεώσεων που προτείνονται από τον φορέα διαχείρισης, την παρακολούθηση της εφαρμογής των όρων των δημοσίων συμβάσεων εξασφαλίζοντας ιδίως την τήρηση του συμφωνημένου επιπέδου εξυπηρέτησης, προσδιορίζοντας τα επίπεδα απόδοσης, επενδύσεων, της δημιουργίας θέσεων απασχόλησης και την συμμόρφωση με τους χρηματοοικονομικούς στόχους, την εξασφάλιση - σε συνεργασία με την Επιτροπή Ανταγωνισμού - της πιστής εφαρμογής της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας στον κλάδο, την αποτροπή κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης, εναρμονισμένων πρακτικών και εξοντωτικής τιμολόγησης και άλλων πρακτικών που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό».
Ακόμα θα είναι αρμόδια «για την έκδοση δεσμευτικών οδηγιών για θέματα σχετικά με την απλούστευση, διαφάνεια και εναρμόνιση τελών κοινού ενδιαφέροντος για όλους τους ελληνικούς λιμένες, προωθώντας τον υγιή ανταγωνισμό μεταξύ εγχώριων λιμένων, την γνωμοδότηση επί της μεθοδολογίας και του καθορισμού των τελών λιμενικών υπηρεσιών και των τελών λιμενικών υποδομών, τη γνωμοδότηση – κατόπιν σχετικού ερωτήματος – στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου επί ειδικών θεμάτων λιμένων - περιλαμβανομένων και μέτρων για την ανάπτυξη και εκσυγχρονισμό του εθνικού λιμενικού συστήματος».
Η Ρ.Α.Λ. θα συνεργάζεται με την Επιτροπή Ανταγωνισμού και μπορεί να ζητάει τη γνώμη της σε θέματα ανταγωνισμού ή να παραπέμπει σε αυτήν υποθέσεις, οι οποίες ενδέχεται να εμπίπτουν στις ρυθμίσεις του ν. 703/1977 και στην αρμοδιότητα της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Για την στελέχωση της συνιστώνται τριάντα πέντε θέσεις προσωπικού που με προεδρικό διάταγμα μπορούν να φτάσουν αλλά όχι να υπερβούν τις πενήντα.
Η χρηματοδότηση της θα γίνεται από πόρους οι οποίοι θα προέρχονται από τέλος, το οποίο επιβάλλεται ετησίως με απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας και Αιγαίου επί των Οργανισμών Λιμένων Α.Ε. και των Λιμενικών Ταμείων που θα ανέρχεται έως και το 0,2% των ετήσιων εσόδων για τα Λιμενικά Ταμεία και το 0,3% για τους Οργανισμούς Λιμένων Α.Ε. ενώ είναι δυνατόν να επιχορηγείται από τον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου σε ποσοστό που δεν μπορεί να υπερβαίνει το δέκα τοις εκατό (10%) του ετήσιου προϋπολογισμού της.
Η μετατροπή της Ρ.Α.Λ. σε καθαρά «Ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή» ρυθμίζεται με διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Οικονομικών, Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Ναυτιλίας και Αιγαίου, μετά την πάροδο διετίας από το χρόνο εκδόσεως σχετικού διατάγματος.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες, θεωρούμε ότι είναι δημόσια.
Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας, για να τα αφαιρέσουμε.
Επίσης, σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολογίου, μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Για τα άρθρα των συγγραφέων,ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε, καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιοδνήποτε τρόπο, το ιστολόγιο.