Στα σκαριά βρίσκεται σχέδιο για τη
δημιουργία μεγάλου εμπορευματικού σταθμού logistics δίπλα στο λιμάνι της
Θεσσαλονίκης, τομέας για τον οποίο ενδιαφέρονται έντονα αμερικανικά
κεφάλαια.
Την πρωτοβουλία συντονίζει, σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», το ΤΑΙΠΕΔ που για το σκοπό αυτό συζητά με τη ΓΑΙΑΟΣΕ, τον ΟΑΕΔ και το υπουργείο Εθνικής Αμυνας την παραχώρηση τριών εκτάσεων ιδιοκτησίας τους, που βρίσκονται κοντά στο λιμάνι, προκειμένου να διατεθούν για τη δημιουργία ενός μεγάλου εμπορευματικού κέντρου.
Το τάιμινγκ θεωρείται κατάλληλο, τόσο ενόψει της ολοκλήρωσης του εν εξελίξει διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης του ΟΛΘ που τοποθετείται για την Ανοιξη του 2016, όσο και επειδή έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από αμερικανικά κεφάλαια για κέντρο logistics δίπλα στο λιμάνι.
Το αποκάλυψε προχθες ο ίδιος ο πρόεδρος του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου Σίμος Αναστασόπουλος. Αναφερόμενος στους τομείς ενδιαφέροντος για επενδύσεις από τις ΗΠΑ στην Ελλάδα, κατονόμασε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, λέγοντας ότι αμερικανικές εταιρείες διαβλέπουν ευκαιρίες στη δημιουργία logistics centers στα μεγάλα λιμάνια της χώρας, και συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη.
Σημειωτέον ότι για το Θριάσειο, όπου εδώ και μια δεκαετία συζητείται η δημιουργία κέντρου logistics το οποίο θα εξυπηρετεί την εμπορευματική κίνηση του Πειραιά, ενδιαφέρονται σφόδρα οι Κινέζοι.
Οπως πάντως συμβαίνει και στον Πειραιά, όπου η συζήτηση για τη δημιουργία κέντρου logistics κρατά εδώ και μια δεκαετία, έτσι και στη Θεσσαλονίκη, το θέμα απασχολεί τις διοικήσεις του Οργανισμού Λιμένος κοντά στα… 12 χρόνια. Μελέτες επί μελετών έχουν γίνει, άλλοτε από τον ίδιο τον ΟΛΘ, και άλλοτε από το ΤΕΕ (Κεντρικής Μακεδονίας), χωρίς ωστόσο αποτέλεσμα.
Χαρακτηριστική είναι η μελέτη που ξεκίνησε το 2006, όταν η διοίκηση της βορειοελλαδίτικης εταιρείας αποφάσισε να κατασκευάσει εγκαταστάσεις logistics σε έκταση 100 στρεμμάτων, προκειμένου να προσθέσει νέα έσοδα στον οργανισμό. Σύμφωνα με το σχέδιο, οι εγκαταστάσεις θα ήταν έτοιμες το 2008, πριν κατασκευαστούν τα έργα της 6ης προβλήτας.
Μελέτη ΤΕΕ
Ακολούθησε άλλη μελέτη το 2010 από το ΤΕΕ Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας. Σε αυτήν, το εμπορευματικό κέντρο χωροθετήθηκε δίπλα στη ΒΙΠΕ Σίνδου (στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, έκτασης 672 στρεμμάτων), σε ένα σημείο δηλαδή που διαθέτει σύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο και έχει πρόσβαση σε κύριους οδικούς άξονες.
Εκτοτε το θέμα παραμένει ανοικτό. Στις αρχές Οκτωβρίου, το κεφάλαιο logistcs απασχόλησε και πάλι τον ΟΛΘ, στο πλαίσιο συνάντησης που είχε η διοίκησή του με αυτές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και των σιδηροδρόμων της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας.
Κοινή επιδίωξη και των τριών εταιρειών σιδηροδρομικών μεταφορών, είναι η συνεργασία, η οποία θα μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των φορτίων που περνούν transit από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Φυσικά όλα αυτά σχετίζονται ευθέως με την επικείμενη ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ, (θα προχωρήσει μόλις ολοκληρωθεί αυτός για τον ΟΛΠ), και τον οποίο διεκδικούν οι APM Terminals, Deutsche Invest, η Duferco, η ICTS, η Mitsui, η P&O, και η Yilport. Αγνωστο είναι τι θα κάνουν τελικά οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, που φαίρονται να κάνουν δεύτερες σκέψεις αναφορικά με τη συμμετοχή τους στο ελληνικό πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων.
Οι όροι
Οι όροι του διαγωνισμού για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΘ έχουν προσαρμοσθεί στο πλαίσιο εκείνο που έχει προδιαγράψει ο αντίστοιχος διαγωνισμός του ΟΛΠ. Δηλαδή, αρχικά θα διατεθεί το 51% του μετοχικού του κεφαλαίου, και στη συνέχεια, και εντός μιας πενταετίας, θα διατεθεί ένα επιπλέον 16% των μετοχών του, ανάλογα και με την εξέλιξη των επενδύσεων που θα πραγματοποιήσει ο προτιμητέος επενδυτής. Ο προτιμητέος επενδυτής που θα επιλεγεί θα ασκεί τα δικαιώματα ψήφων του 67% του μετοχικού κεφαλαίου.
Ετησίως ο ΟΛΘ έχει κύκλο εργασιών 56,3 εκατ. ευρώ. Από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης εξυπηρετούνται 2.000 πλοία, ενώ διακινούνται 350.000 κοντέινερ και 4,9 εκατατομμύρια τόνοι συμβατικό φορτίο. «Καταφέραμε να έχουμε αύξηση των βασικών μας δεικτών ακόμα και μέσα στην κρίση. Ωστόσο, χρειάζονται μεγάλες επενδύσεις και βέβαια βελτίωση των οδικών και σιδηροδρομικών συνδέσεων, έτσι ώστε το λιμάνι να αλλάξει κατηγορία», είχε αναφέρει προ μηνός ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ Δημήτρης Μακρής.
Γιώργος Φιντικάκης
Την πρωτοβουλία συντονίζει, σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», το ΤΑΙΠΕΔ που για το σκοπό αυτό συζητά με τη ΓΑΙΑΟΣΕ, τον ΟΑΕΔ και το υπουργείο Εθνικής Αμυνας την παραχώρηση τριών εκτάσεων ιδιοκτησίας τους, που βρίσκονται κοντά στο λιμάνι, προκειμένου να διατεθούν για τη δημιουργία ενός μεγάλου εμπορευματικού κέντρου.
Το τάιμινγκ θεωρείται κατάλληλο, τόσο ενόψει της ολοκλήρωσης του εν εξελίξει διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης του ΟΛΘ που τοποθετείται για την Ανοιξη του 2016, όσο και επειδή έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από αμερικανικά κεφάλαια για κέντρο logistics δίπλα στο λιμάνι.
Το αποκάλυψε προχθες ο ίδιος ο πρόεδρος του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου Σίμος Αναστασόπουλος. Αναφερόμενος στους τομείς ενδιαφέροντος για επενδύσεις από τις ΗΠΑ στην Ελλάδα, κατονόμασε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, λέγοντας ότι αμερικανικές εταιρείες διαβλέπουν ευκαιρίες στη δημιουργία logistics centers στα μεγάλα λιμάνια της χώρας, και συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη.
Σημειωτέον ότι για το Θριάσειο, όπου εδώ και μια δεκαετία συζητείται η δημιουργία κέντρου logistics το οποίο θα εξυπηρετεί την εμπορευματική κίνηση του Πειραιά, ενδιαφέρονται σφόδρα οι Κινέζοι.
Οπως πάντως συμβαίνει και στον Πειραιά, όπου η συζήτηση για τη δημιουργία κέντρου logistics κρατά εδώ και μια δεκαετία, έτσι και στη Θεσσαλονίκη, το θέμα απασχολεί τις διοικήσεις του Οργανισμού Λιμένος κοντά στα… 12 χρόνια. Μελέτες επί μελετών έχουν γίνει, άλλοτε από τον ίδιο τον ΟΛΘ, και άλλοτε από το ΤΕΕ (Κεντρικής Μακεδονίας), χωρίς ωστόσο αποτέλεσμα.
Χαρακτηριστική είναι η μελέτη που ξεκίνησε το 2006, όταν η διοίκηση της βορειοελλαδίτικης εταιρείας αποφάσισε να κατασκευάσει εγκαταστάσεις logistics σε έκταση 100 στρεμμάτων, προκειμένου να προσθέσει νέα έσοδα στον οργανισμό. Σύμφωνα με το σχέδιο, οι εγκαταστάσεις θα ήταν έτοιμες το 2008, πριν κατασκευαστούν τα έργα της 6ης προβλήτας.
Μελέτη ΤΕΕ
Ακολούθησε άλλη μελέτη το 2010 από το ΤΕΕ Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας. Σε αυτήν, το εμπορευματικό κέντρο χωροθετήθηκε δίπλα στη ΒΙΠΕ Σίνδου (στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, έκτασης 672 στρεμμάτων), σε ένα σημείο δηλαδή που διαθέτει σύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο και έχει πρόσβαση σε κύριους οδικούς άξονες.
Εκτοτε το θέμα παραμένει ανοικτό. Στις αρχές Οκτωβρίου, το κεφάλαιο logistcs απασχόλησε και πάλι τον ΟΛΘ, στο πλαίσιο συνάντησης που είχε η διοίκησή του με αυτές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και των σιδηροδρόμων της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας.
Κοινή επιδίωξη και των τριών εταιρειών σιδηροδρομικών μεταφορών, είναι η συνεργασία, η οποία θα μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των φορτίων που περνούν transit από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Φυσικά όλα αυτά σχετίζονται ευθέως με την επικείμενη ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ, (θα προχωρήσει μόλις ολοκληρωθεί αυτός για τον ΟΛΠ), και τον οποίο διεκδικούν οι APM Terminals, Deutsche Invest, η Duferco, η ICTS, η Mitsui, η P&O, και η Yilport. Αγνωστο είναι τι θα κάνουν τελικά οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, που φαίρονται να κάνουν δεύτερες σκέψεις αναφορικά με τη συμμετοχή τους στο ελληνικό πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων.
Οι όροι
Οι όροι του διαγωνισμού για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΘ έχουν προσαρμοσθεί στο πλαίσιο εκείνο που έχει προδιαγράψει ο αντίστοιχος διαγωνισμός του ΟΛΠ. Δηλαδή, αρχικά θα διατεθεί το 51% του μετοχικού του κεφαλαίου, και στη συνέχεια, και εντός μιας πενταετίας, θα διατεθεί ένα επιπλέον 16% των μετοχών του, ανάλογα και με την εξέλιξη των επενδύσεων που θα πραγματοποιήσει ο προτιμητέος επενδυτής. Ο προτιμητέος επενδυτής που θα επιλεγεί θα ασκεί τα δικαιώματα ψήφων του 67% του μετοχικού κεφαλαίου.
Ετησίως ο ΟΛΘ έχει κύκλο εργασιών 56,3 εκατ. ευρώ. Από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης εξυπηρετούνται 2.000 πλοία, ενώ διακινούνται 350.000 κοντέινερ και 4,9 εκατατομμύρια τόνοι συμβατικό φορτίο. «Καταφέραμε να έχουμε αύξηση των βασικών μας δεικτών ακόμα και μέσα στην κρίση. Ωστόσο, χρειάζονται μεγάλες επενδύσεις και βέβαια βελτίωση των οδικών και σιδηροδρομικών συνδέσεων, έτσι ώστε το λιμάνι να αλλάξει κατηγορία», είχε αναφέρει προ μηνός ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ Δημήτρης Μακρής.
Γιώργος Φιντικάκης
Newsroom ΔΟΛ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες, θεωρούμε ότι είναι δημόσια.
Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας, για να τα αφαιρέσουμε.
Επίσης, σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολογίου, μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Για τα άρθρα των συγγραφέων,ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε, καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιοδνήποτε τρόπο, το ιστολόγιο.