Εμφανίζουν το ξεπούλημα ΟΛΘ ως μνημονιακή υποχρέωση

23 Μαΐ 2013

Προς συνολικό ξεπούλημα και πλήρη ιδιωτικοποίηση οδεύει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αν και το 2012 παρουσίασε κέρδη 22 εκατ. ευρώ. Οι εργαζόμενοι βλέπουν πίσω από τις «διαρρέουσες» από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) φήμες συνολικό ξεπούλημα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) και προειδοποιούν ότι θα αντιδράσουν στην επιχειρούμενη πλήρη ιδιωτικοποίησή του.
Ηδη ξεκινούν επαφές με φορείς της Θεσσαλονίκης προκειμένου να τους ενημερώσουν για τις αρνητικές προοπτικές που επιφυλάσσει για την ανάπτυξη της πόλης το όλο εγχείρημα της κυβέρνησης. Καλούν τον Αντώνη Σαμαρά και την κυβέρνηση να σκεφτούν και να εκπονήσουν ένα σοβαρό εθνικό σχέδιο τόσο για τον ΟΛΘ όσο και για όλα τα λιμάνια της χώρας.
Οι πληροφορίες από το ΤΑΙΠΕΔ για τον ΟΛΘ αναφέρουν ότι προωθείται πλάνο ιδιωτικοποίησης, που προβλέπει την πώληση του συνόλου των μετοχών του Δημοσίου (74,27%), οι οποίες έχουν περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ, και όχι τη μακροχρόνια παραχώρηση των δραστηριοτήτων του λιμανιού. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει, σε πρώτη φάση, την προκήρυξη διαγωνισμού για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου (51%) και, σε δεύτερη φάση, με αναμενόμενη βελτίωση του οικονομικού κλίματος, την πώληση του υπόλοιπου 23,27% στο υψηλότερο δυνατό τίμημα.
Σύμφωνα με τη γενική γραμματέα της Ομοσπονδίας Μονίμων Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος (ΟΜΥΛΕ) και μέλος του Δ.Σ. του Συλλόγου Διοικητικών Υπαλλήλων του ΟΛΘ, Φανή Γουργούρη, από τον περασμένο Νοέμβριο το ΤΑΙΠΕΔ έχει αλλάξει κατεύθυνση αναφορικά με το μέλλον του ΟΛΘ. Από την παραχώρηση σε ιδιώτες ορισμένων μόνο λειτουργιών του ΟΛΘ, τώρα πλέον αφήνει να διαρρεύσει ότι θα προχωρήσει στην πλήρη ιδιωτικοποίησή του με τη διάθεση ολόκληρου του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ. «Αυτό όμως δεν προκύπτει από τις μνημονιακές υποχρεώσεις της κυβέρνησης», υπογραμμίζει η Φ. Γουργούρη. Η υποχρέωση, προσθέτει, αφορά τη ρυθμιστική αρχή και την εξεύρεση μοντέλου για ιδιωτικοποιήσεις-παραχωρήσεις ορισμένων δραστηριοτήτων του ΟΛΘ.
Το ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζει ότι η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ θα αποτελέσει σημαντικό εργαλείο ανάπτυξης. Αυτό περιλαμβάνει την επέκταση της 6ης προβλήτας, αλλά και την αύξηση του βάθους του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, ώστε να προσεγγίζουν πολύ μεγαλύτερα πλοία με κοντέινερ απ' ό,τι σήμερα.
«Η επέκταση της 6ης προβλήτας έχει ανακοινωθεί έξι φορές μέχρι σήμερα κι έχει γίνει και η θεμελίωσή της», επισημαίνει η Φ. Γουργούρη. «Ο ΟΛΘ ακολούθησε την πορεία της Θεσσαλονίκης. Η ανάπτυξη της πόλης σταμάτησε τη δεκαετία του '90 και μαζί της σταμάτησε και η ανάπτυξη του ΟΛΘ, τη στιγμή που άλλα λιμάνια του ευρωπαϊκού Νότου συνέχιζαν να αναπτύσσονται», επισημαίνει.
Αποθεματικά
Καταγγέλλει ότι, αν και σήμερα ο ΟΛΘ διαθέτει ισχυρά αποθεματικά, δεν κάνει επενδύσεις, με ευθύνη της κεντρικής εξουσίας. «Τα αποθεματικά προέκυψαν από μείωση προσωπικού και αμοιβών, και αναπροσαρμογή συμβάσεων, αλλά δεν έγινε καμία επένδυση, ενώ είναι ανύπαρκτη η στήριξη της ελληνικής επιχειρηματικότητας», τονίζει. Και επισημαίνει ότι η κατάσταση θα επιδεινωθεί σε περίπτωση πλήρους ιδιωτικοποίησης του ΟΛΘ.
Υπογραμμίζει ότι σε περίπτωση που η COSCO αποκτήσει, όπως επιθυμεί, το 60% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ και το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, σε συνδυασμό με τη διακίνηση των εμπορευμάτων μέσω της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αυτό θα αποτελέσει πλήγμα για τον ανταγωνισμό, με αρνητικές επιπτώσεις για τον ΟΛΘ, καθώς θα χάσει όλο το μερίδιο της αγοράς, της διαμετακόμισης των εμπορευμάτων και όλο τον ανταγωνισμό. «Χαρακτηρίζουν θαύμα τη σιδηροδρομική διασύνδεση του ΟΛΠ, τη στιγμή που στη Θεσσαλονίκη υπάρχει σιδηροδρομική διασύνδεση με τον ΟΛΘ από το 19ο αιώνα», υπογραμμίζει η Φ. Γουργούρη και ζητεί πολιτικές που θα αυξάνουν τον ανταγωνισμό αντί να ισχυροποιούν τα μονοπώλια.
Οι εργαζόμενοι του ΟΛΘ εξέφρασαν τις ανησυχίες τους στον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολο Τζιτζικώστα, ο οποίος τους είπε ότι «η εξεύρεση μιας ουσιαστικής αναπτυξιακής προοπτικής για τον ΟΛΘ αποτελεί ζήτημα ζωτικής σημασίας, το οποίο απασχολεί όλους τους φορείς της πόλης» και τους διαβεβαίωσε ότι το θέμα θα συζητηθεί σε επόμενη συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής Θεσσαλονίκης, έπειτα όμως από επίσημη ενημέρωση από την πολιτεία.
Ζητούμενο η ανάπτυξη
Για το Σύνδεσμο Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), η ανάπτυξη παραμένει ζητούμενο. Ο σύνδεσμος ζητεί εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση των υποδομών και υπηρεσιών του ΟΛΘ, ώστε να αξιοποιήσει την ιδιαίτερα σημαντική στρατηγική θέση του για τη ΝΑ Ευρώπη ως ενδοχώρα και τη ΝΑ Μεσόγειο. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΒΕ, Δημήτρη Λακασά, η βελτίωση αυτή θα συμβάλει καθοριστικά στην επαναπροσέλκυση διεθνών ναυτιλιακών γραμμών και τη σύναψη στρατηγικής συνεργασίας για ανάπτυξη της διεθνούς μεταφοράς και των logistics μέσω του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, όπως αντίστοιχα έχει συμβεί στο λιμάνι του Πειραιά.
Ο Δ. Λακασάς υπογραμμίζει ότι είναι επιτακτική η ανάγκη αξιοποίησης της συνδυασμένης μεταφοράς λιμανιού και τρένου. «Οι υφιστάμενες υποδομές ως προς το τρένο είναι ανεπαρκείς τόσο εντός όσο -και κυρίως- εκτός λιμανιού Θεσσαλονίκης, και για το λόγο αυτό απαιτείται η ενεργοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για απρόσκοπτη, σύντομη και οικονομική σιδηροδρομική μεταφορά προς και από το λιμάνι στις επιχειρήσεις της βόρειας Ελλάδας, αλλά και για τα φορτία διαμετακόμισης», επισημαίνει.
Αλλά και ο ΣΕΒΕ τελεί εν αναμονή του σχεδίου που θα ανακοινώσει το ΤΑΙΠΕΔ όσον αφορά την προκήρυξη του διαγωνισμού για τον ΟΛΘ.

Κοινό μέτωπο ΕΒΕΘ και Δήμου Θεσσαλονίκης

Αντίθετο στην πλήρη ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ είναι το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ). Το σχέδιο που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ, όπως δήλωσε χθες ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ, Δημήτρης Μπακατσέλος, έχει μοναδικό στόχο την άμεση άντληση εσόδων, αλλά μακροπρόθεσμα δεν θα ωφελήσει αναπτυξιακά ούτε τη Θεσσαλονίκη ούτε και το κράτος από πλευράς εισπρακτικών όρων.
Οπως είπε, θέση του ΕΒΕΘ είναι η τμηματική και κατά αντικείμενο παραχώρηση των δραστηριοτήτων του ΟΛΘ σε εξειδικευμένους διεθνείς ομίλους. Θέση που, όπως είπε ο Δ. Μπακατσέλος, το ΕΒΕΘ έχει ήδη γνωστοποιήσει στον πρωθυπουργό, τους αρμόδιους υπουργούς και τη νέα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ.
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, διεμήνυσε ότι οι αποφάσεις για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν θα ληφθούν ερήμην της πόλης και των φορέων της. Σημείωσε δε ότι ήταν άλλη η αρχική επιλογή του ΤΑΙΠΕΔ για το διαγωνισμό για τον ΟΛΘ, αλλά, όπως αποκαλύπτεται πλέον, το σχέδιο αφορά τη συνολική πώληση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης διεκδικεί την πρώτη προβλήτα στο πλαίσιο του πολυνομοσχεδίου Μουσουρούλη, που δίνει τη δυνατότητα εκχώρησης σε ΟΤΑ των τμημάτων των χερσαίων ζωνών που δεν χρησιμοποιούνται για λιμενικές δραστηριότητες.
Share on :

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες, θεωρούμε ότι είναι δημόσια.
Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας, για να τα αφαιρέσουμε.
Επίσης, σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολογίου, μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Για τα άρθρα των συγγραφέων,ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε, καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιοδνήποτε τρόπο, το ιστολόγιο.

 
Copyright © 2015 ΛΙΜΕΝΕΡΓΑΤΕΣ
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah