«ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ» ΤΟ ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ
Σε αγώνα δρόμου θα πρέπει να αποδοθεί η νέα κυβέρνηση προκειμένου να
τηρήσει τα συμφωνηθέντα χρονοδιαγράμματα για τις ιδιωτικοποιήσεις, αρχής
γενομένης από τον ΟΛΠ, ο οποίος βρίσκεται πρώτος στη λίστα των
ιδιωτικοποιήσεων που έχουν συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα της νέας
δανειακής σύμβασης.
Οι δεσμευτικές προσφορές για την εταιρεία διαχείρισης του μεγαλύτερου
λιμανιού της χώρας θα πρέπει να κατατεθούν μέχρι τα τέλη του ερχόμενου
μήνα, ωστόσο, εκφράζονται φόβοι πως θα υπάρξει νέα καθυστέρηση στη
διαδικασία του διαγωνισμού πώλησης των μετοχών του ΟΛΠ.Πέραν της υπογραφής Προεδρικού Διατάγματος που αφορά τον καθορισμό των δομών της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, προϋπόθεση απαραίτητη για να προχωρήσουν οι ιδιωτικοποιήσεις των λιμανιών, θα πρέπει να είναι και η σύμβαση παραχώρησης ανάμεσα στο ελληνικό Δημόσιο και τον ΟΛΠ που αποτελεί νόμο του κράτους από το 2008 και προέβλεπε την καταβολή ετήσιου ανταλλάγματος για την παραχώρηση το 2% επί του κύκλου εργασιών του. Ο ΟΛΠ έχει διοικητικές και ρυθμιστικές εξουσίες που θα πρέπει να αφαιρεθούν από την εταιρεία με την είσοδο του ιδιώτη στη μετοχική του σύνθεση. Και γι' αυτόν τον λόγο προκρίθηκε το σχέδιο της δημιουργίας μιας Αρχής Λιμένος στον Πειραιά στην οποία θα μεταφερθούν οι ρυθμιστικές εξουσίες του ΟΛΠ. Με αυτόν τον τρόπο θα ασκείται έλεγχος τόσο στον νέο ιδιοκτήτη του ΟΛΠ, αλλά και στη θυγατρική της Cosco, τη ΣΕΠ που εκμεταλλεύεται τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ.
Νομοσχέδιο
Η προώθηση όμως της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και Δημοσίου, στην οποία θα αφαιρεθούν οι αρμοδιότητες δημόσιας αρχής που είχε μέχρι σήμερα ο οργανισμός, μεταφέρθηκε για μετά τις εκλογές και όλα δείχνουν πως δύσκολα θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα που έχουν θέσει οι δανειστές.
Της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών που έχει οριστεί μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου θα πρέπει να προηγηθεί η ψήφιση του νομοσχεδίου που θα αφορά τις νέες συμβάσεις παραχώρησης μεταξύ του Δημοσίου και των οργανισμών διαχείρισης τόσο του ΟΛΠ όσο και του ΟΛΘ, η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του οποίου βρίσκεται επίσης σε εξέλιξη. Μάλιστα, στο νομοσχέδιο θα ορίζονται οι όροι χρήσης και εκμετάλλευσης των υποδομών στα λιμάνια.
Οι βασικοί διεκδικητές για το λιμάνι του Πειραιά είναι δύο: η Cosco και η δανέζικη APM Terminals, ενώ στη λίστα των υποψηφίων που πέρασαν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού βρίσκεται και η ICTS από τις Φιλιππίνες.
H Cosco μέσω της θυγατρικής της ΣΕΠ στην Ελλάδα διαχειρίζεται με σύμβαση παραχώρησης από το 2009 τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΛΠ και είναι έτοιμη να καταθέσει δεσμευτική προσφορά για την απόκτηση του μετοχικού πακέτου του ΟΛΠ. Το ίδιο έτοιμος μάλιστα είναι και ο έτερος βασικός διεκδικητής του οργανισμού διαχείρισης του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας, η APM Terminals που εδρεύει στην Ολλανδία και ελέγχεται με τον παγκόσμιο δανέζικο κολοσσό Maersk.
Ελέγχει ένα δίκτυο 64 σταθμών εμπορευματοκιβωτίων σε 39 χώρες ανά τον κόσμο και ανήκει στη συμμαχία Ρ3, η οποία ανταγωνίζεται τη συμμαχία CYKHE όπου ανήκει η Cosco, μαζί με τις Yang Ming, Κ Line, Hanjin Shipping και Evergreen. Η International Container Terminal Services ιδρύθηκε στις Φιλιππίνες το 1987 και αρχίζοντας από τη Μανίλα επεκτάθηκε διεθνώς. Βάσει πάντως του νέου προγράμματος, το ελληνικό Δημόσιο υποχρεούται να προχωρήσει σε εννέα ιδιωτικοποιήσεις εντός της επόμενης τριετίας, στοιχείο που αποτελεί μέρος του αναγκαίου συμβιβασμού της κυβέρνησης για το κλείσιμο της συμφωνίας (Περιφερειακά αεροδρόμια, Ελληνικό, Αστέρας Βουλιαγμένης, Αφάντου Ρόδος, Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου ΔΕΣΦΑ, ΟΛΠ ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ROSCO και Δ.Α.Α. Ελ. Βενιζέλος).
Ο ΟΛΘ
Ο ΟΛΘ τον οποίο διεκδικούν η oλλανδική APM Terminals, η International Container Terminal Services, το γερμανικό επενδυτικό fund Deutsche Invest Equity Partners, GmbH, η ελβετικών συμφερόντων Duferco Particiption Holding, η ιαπωνική Mitsui & Co., Ltd, η βρετανική P&O Steam Navigation Company, οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι RZD και η τουρκική Yilport Holding, αναμένεται να περάσει σε χέρια ιδιωτών μέχρι τον Ιούνιο του 2016, ενώ μέχρι τα τέλη του χρόνου αναμένονται οι δεσμευτικές προσφορές για τους ελληνικούς σιδηρόδρομους και την εταιρεία αξιοποίησης τροχαίου υλικού.
ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ
nanos@pegasus.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες, θεωρούμε ότι είναι δημόσια.
Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας, για να τα αφαιρέσουμε.
Επίσης, σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολογίου, μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Για τα άρθρα των συγγραφέων,ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε, καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιοδνήποτε τρόπο, το ιστολόγιο.