Το ΤΑΙΠΕΔ και οι εκκρεμότητες στο λιμάνι

29 Σεπ 2015


Μια σειρά από εκκρεμότητες και χρόνια αιτήματα Δήμων και φορέων που σχετίζονται με το λιμάνι του Πειραιά και τον ΟΛΠ επιχειρεί να ρυθμίσει η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ η οποία, ως γνωστόν, κατέχει το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών του Οργανισμού. Αν και κύκλοι της αγοράς παρατηρούν πως για τη ρύθμιση των περισσότερων εκκρεμοτήτων απαιτείται αλλαγή της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και του ΟΛΠ, το ΤΑΙΠΕΔ έχει έλθει σε επαφή με δημάρχους και εκπροσώπους θεσμικών φορέων, προσπαθώντας να βρει τη «χρυσή τομή» μεταξύ χρόνιων αιτημάτων των τελευταίων και των όρων του διαγωνισμού πώλησης του ΟΛΠ.
Μάλιστα, προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι οι εκπρόσωποι των περισσότερων φορέων με τους οποίους επικοινώνησε το Portnet, εκφράζονται με θετικά λόγια για τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ και πιο συγκεκριμένα την ευελιξία και την ταχύτητα που επιδεικνύει στην προσπάθειά του να λύσει αυτά τα θέματα. Είναι μάλιστα από την άποψη αυτή χαρακτηριστική η εκτίμηση παράγοντα της ακτοπλοΐας, που υπό τον όρο της ανωνυμίας δήλωσε στο Portnet πως η σημερινή διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ «έτρεξε» τα θέματα που αφορούν την ακτοπλοΐα πολύ πιο γρήγορα από ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας τα τελευταία 2-3 χρόνια.

Το Portnet απευθύνθηκε σε δημάρχους παραλιμένιων δήμων, εκπροσώπους επιχειρήσεων της ΝΕΖ, του ΒΙΠΑΣ και των ακτοπλόων για να μπορεί να έχει κανείς μια όσο το δυνατόν συνολικότερη εικόνα για το τι μπορεί να ρυθμιστεί γύρω από το λιμάνι του Πειραιά, δεδομένου του γεγονότος ότι μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου ή τα μέσα Νοεμβρίου πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός που βρίσκεται σε εξέλιξη και έχει αναδειχθεί ο Όμιλος που θα πάρει το 51% (που θα φτάσει στο 67%) των μετοχών του ΟΛΠ.

moralis squareΓ.Μώραλης: Θετικό ότι αναγνωρίζονται οι εκκρεμότητες
«Και μόνο το γεγονός ότι αναγνωρίζει το ΤΑΙΠΕΔ πως όντως υπάρχουν χρόνιες εκκρεμότητες και διεκδικήσεις του δήμου Πειραιά από το λιμάνι, αποτελεί ένα θετικό βήμα», τονίζει ο δήμαρχος Πειραιά στο Portnet. Ο Γιάννης Μώραλης εξηγεί πως ο δήμος εξακολουθεί να υποστηρίζει την πρότασή του για τη δημιουργία Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου που θα καλύπτει τους χώρους που σήμερα εξυπηρετούν την ακτοπλοΐα και την κρουαζιέρα. Ανεξάρτητα από αυτό πάντως, συνομιλητές του δημάρχου εξηγούν πως τα πάγια αιτήματα του μεγαλύτερου δήμου του λιμανιού μπορούν να συμπυκνωθούν στο τρίπτυχο: γη – χρήματα – επενδύσεις.

Είναι γνωστές οι διεκδικήσεις των δήμων, μεταξύ αυτών και του Πειραιά, χώρων που θεωρούνται λιμενική ζώνη, τους οποίους διεκδικούν εδώ και χρόνια από τον ΟΛΠ. Στην περίπτωση του δήμου Πειραιά, εκτός από την περιοχή «Παλατάκι», που σήμερα εξυπηρετεί την κρουαζιέρα, υπάρχουν μια σειρά από κτίρια μέσα στην πόλη, που τυπικά ανήκουν στον ΟΛΠ, αλλά δεν έχουν καμιά σχέση με λιμενική δραστηριότητα. Αναφέρεται μάλιστα ότι μέχρι και ένα σχολείο έχει κτιστεί και λειτουργεί σε οικόπεδο που ανήκει στον ΟΛΠ, ενώ υπάρχει και η περίπτωση ενός άλλου, καταπατημένου από ιδιώτη προ δεκαετιών οικοπέδου του ΟΛΠ, όπου έχει ανεγερθεί πολυκατοικία!

Οι διεκδικήσεις αυτές, ιδίως για το «Παλατάκι», μπορούν να συνδέονται με το σκέλος των επενδύσεων, αφού η δημιουργία εκεί ή αλλού συνεδριακών κέντρων ή και ξενοδοχείου, αυτόματα δημιουργεί μια χρήση που είναι θετική για τη λειτουργία της πόλης. Και βεβαίως, το σκέλος των οικονομικών ανταλλαγμάτων είναι ίσως το πιο σημαντικό, τόσο για το δήμο του Πειραιά, όσο και για τους άλλους επιλιμένιους δήμους. Ο στόχος του δήμου Πειραιά είναι, το 2% του ετήσιου τζίρου που αποδίδει σήμερα ο ΟΛΠ στο δημόσιο, να αυξηθεί στο 5% και το σημαντικό αυτό ποσό να κατευθύνεται στους επιλιμένιους δήμους.

Αλλά και ο δήμαρχος Περάματος Γιάννης Λαγουδάκης, που είναι από τους πιο «σκληρούς» συνομιλητές στις διαπραγματεύσεις του με το ΤΑΙΠΕΔ, πέρα από τα αιτήματα που θέτει, αναγνωρίζει ως θετικό το γεγονός πως η διοίκηση του Ταμείου εμφανίζεται διατεθειμένη να παραχωρήσει στο δήμο Περάματος περίπου 6.000 τμ της λιμενικής ζώνης, που άλλωστε δεν φιλοξενούν εμπορικές δραστηριότητες του ΟΛΠ, αντίθετα σε κάποια σημεία υπάρχουν σήμερα παιδικές χαρές και πλατείες. Επίσης, το Ταμείο εμφανίζεται θετικό απέναντι στο δήμο, σε ότι αφορά το ιδιοκτησιακό καθεστώς για τα δύο λιμανάκια και τον δρόμο που οδηγεί στο Πορθμείο, επιτρέποντας έτσι την πρόσβαση του δήμου στο θαλάσσιο μέτωπο.

Μιχάλης Σακέλλης: Λογικά και απλά τα αιτήματα της ακτοπλοΐας
Ο Πρόεδρος του ΣΕΕΝ Μιχάλης Σακέλης εξήγησε στο Portnet ότι τα αιτήματα της ακτοπλοΐας είναι στην πραγματικότητα πολύ λογικά και απλά, εκφράζοντας παράλληλα την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι το ΤΑΙΠΕΔ τα κατανοεί και από ότι φαίνεται θα προσπαθήσει να τα ικανοποιήσει. «Το λιμάνι του Πειραιά εξυπηρετεί σχεδόν μονοπωλιακά την μετακίνηση προς τα νησιά του Αιγαίου 7-8 εκατομμυρίων επιβατών ετησίως», σημειώνει ο κ.Σακέλλης. Και προσθέτει ότι θα ήταν επικίνδυνο από πολλές απόψεις αυτή η λειτουργία να ελέγχεται απόλυτα και να υπόκειται στην επιχειρηματική λογική οποιουδήποτε ιδιωτικού ομίλου τελικά ελέγξει τον ΟΛΠ. Έτσι, θέτουν ως αίτημα και φαίνεται να βρίσκουν ευήκοα ώτα στο Ταμείο, τη διατήρηση των θέσεων που εξυπηρετούν σήμερα τα πλοία της ακτοπλοΐας, τη μη αύξηση των τιμολογίων ελλιμενισμού των ακτοπλοϊκών και επίσης τη μη αύξηση των τελών των επιβατών, κάτι που θα οδηγούσε μοιραία και σε αύξηση των ναύλων.

polyxronopoulos squareΓ.Πολυχρονόπουλος: Θετικό γεγονός η παραχώρηση του ΟΛΠ
Από την άλλη πλευρά εξ αρχής θετικοί υπέρ της παραχώρησης των μετοχών του ΟΛΠ σε ιδιώτη, εμφανίζονται οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στην Ναυπηγοεπισκευή και το Βιοτεχνικό Πάρκο Σχιστού.
Ο γνωστός επιχειρηματίας Γιάννης Πολυχρονόπουλος, Πρόεδρος του ΒΙΠΑΣ για παράδειγμα, εκτός από ότι υποστηρίζει ανοικτά την πολιτική παραχώρησης του ΟΛΠ, δηλώνει ευθαρσώς στο Portnet πως: «αν δεν υπήρχε η Cosco, το λιμάνι θα είχε κλείσει».

Αλλά και ο Θόδωρος Πιτσιρίκος, Πρόεδρος της Κοινοπραξίας «Τρίτων» που αποτελείται από 17 εταιρείες οι οποίες δραστηριοποιούνται στο χώρο της ναυπηγοεπισκευής, δηλώνει πως στηρίζει την ιδιωτικοποίηση και οι συναντήσεις τους με το ΤΑΙΠΕΔ γίνονται πάντοτε σε πολύ καλό κλίμα.
«Ο Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας γνωρίζει τα θέματα και κινείται σε σωστή κατεύθυνση», υποστηρίζει ο Θ.Πιτσιρίκος. Εξηγεί δε στο Portnet πως η αντίληψη των επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται γύρω από το λιμάνι θα μπορούσε να συμπυκνωθεί στην εξής φράση: «Ένας στρατηγικός επενδυτής θα πρέπει να προχωρήσει σε επενδύσεις που θα εκσυγχρονίσουν τη λειτουργία των επιχειρήσεων, ώστε να υπάρξει δουλειά και να μειωθεί η ανεργία».

Σε ελαφρά διαφορετική κατεύθυνση κινείται ο Πρόεδρος της Ένωσης Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας Βασίλης Κανακάκης, εκπροσωπώντας τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη ΝΕΖ. Ο Β.Κανακάκης δεν εκφράζεται θετικά για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, υπογραμμίζοντας το γεγονός πως, ενώ ο ΟΛΠ έχει υποχρέωση να εκσυγχρονίζει τη ΝΕΖ, δεν το πράττει, ενώ αντίθετα μετά το 2006, επιβαρύνει τις εταιρείες του χώρου, έχοντας επιβάλλει μια αύξηση που φτάνει στο 150% στο ενοικιοστάσιο των αποθηκευτικών χώρων. Ελπίζει δε ότι τα χρέη αυτά που έχουν συσσωρευτεί τα οποία οι ίδιοι οι επιχειρηματίες πάντως τα θεωρούν αχρεωστήτως βεβαιωθέντα, θα διαγραφούν ή τουλάχιστον θα ρυθμιστούν πριν την υπογραφή της σύμβασης, εκφράζοντας παράλληλα τις ευχαριστίες του προς την Διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ για το ενδιαφέρον που δείχνει.

Πηγή
Share on :

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες, θεωρούμε ότι είναι δημόσια.
Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας, για να τα αφαιρέσουμε.
Επίσης, σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολογίου, μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Για τα άρθρα των συγγραφέων,ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε, καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιοδνήποτε τρόπο, το ιστολόγιο.

 
Copyright © 2015 ΛΙΜΕΝΕΡΓΑΤΕΣ
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah