Ξεκίνησε ξανά ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, με το ΤΑΙΠΕΔ να ζητά από τους βασικούς «μνηστήρες» δεσμευτικές προσφορές μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Η επανεκκίνηση του διαγωνισμού προβλέπει την πώληση αρχικά του 51% του ΟΛΠ, με σταδιακή διάθεση του υπόλοιπου 16,7% σε βάθος πενταετίας
Το Μαξίμου είπε το περιβόητο «ναι» στην ολοκλήρωση της πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της διαχειρίστριας εταιρείας του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας και η νεόκοπη διοίκηση του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων απέστειλε τα συμπληρωματικά τεύχη της προκήρυξης στους τρεις από τους συνολικά πέντε υποψηφίους που παραμένουν στο παιχνίδι της διεκδίκησης του ΟΛΠ.Οι επιστολές στις οποίες περιγράφονται οι αλλαγές στους όρους του διαγωνισμού εστάλησαν στην Cosco Pacific, την APM Terminals, θυγατρική της δανέζικης Maersk, και την International Container Terminal Services (ICTS) που εδρεύει στις Φιλιππίνες. Οι υπόλοιποι δύο υποψήφιοι, Ports America και Utilico, έχουν εδώ και καιρό ουσιαστικά τεθεί εκτός διαδικασίας.
Η επανεκκίνηση του διαγωνισμού προβλέπει την πώληση αρχικά του 51% του ΟΛΠ, με σταδιακή διάθεση του υπόλοιπου 16,7% σε βάθος πενταετίας. Η πώληση του δεύτερου πακέτου μετοχών, παρότι δεν έχει διευκρινιστεί με ποιον τρόπο θα διατεθεί στον ιδιώτη, θα συνδέεται με την πορεία των επενδύσεων στο λιμάνι, για τις οποίες θα δεσμευτεί η εταιρεία που θα αναλάβει τη διαχείριση του Πειραιά.
Με την παραχώρηση του 67,7% των μετοχών του ΟΛΠ σε δύο φάσεις, η κυβέρνηση θέλει να παραμείνει συνεπής στη θέση της για αξιοποίηση με τα μεγαλύτερα δυνατά οφέλη για το ελληνικό Δημόσιο. Σύμφωνα με το σκεπτικό αυτό, η πώληση αρχικά του 51% θα προσδώσει ακόμη μεγαλύτερη δυναμική ανάπτυξης του Πειραιά και κατά συνέπεια θα επιφέρει μελλοντική αύξηση της αξίας του. Κατά συνέπεια, η παραχώρηση του δεύτερου πακέτου μετοχών σε βάθος πενταετίας θα αποφέρει ακόμη μεγαλύτερα έσοδα στο κράτος.
Παρότι ετέθη το ενδεχόμενο μη ένταξης στο «πακέτο» της παραχώρησης η δραστηριότητα της ακτοπλοΐας, κάτι τέτοιο τελικά δεν επετεύχθη, καθώς όπως έλεγαν πηγές του ΤΑΙΠΕΔ προσέκρουε σε νομικά εμπόδια.
Η σημερινή σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και του ελληνικού Δημοσίου λήγει το 2052 και προβλέπει πως ο οργανισμός διαχειρίζεται τις υποδομές του λιμανιού με εισφορά 2% επί των ετήσιων εσόδων.
Χωρίς να γίνεται συγκεκριμένη αναφορά στο συμπληρωματικό τεύχος της προκήρυξης που εστάλη στους υποψήφιους επενδυτές, το ύψος της εισφοράς επί των εσόδων θα αυξηθεί στο διάστημα που θα μεσολαβήσει έως ότου υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές.
Στην επιστολή που εστάλη προς τους υποψήφιους επενδυτές, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ ζητά οι δεσμευτικές προσφορές για το 51% του ΟΛΠ να υποβληθούν μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Στο διάστημα αυτό το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων θα διαβουλευθεί με τους υποψήφιους επενδυτές τόσο τη νέα σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΠ με το ελληνικό Δημόσιο, το λεγόμενο «master concession», όπου θα συμπεριληφθούν όλες οι επενδύσεις που θα συμφωνηθούν πέραν του τιμήματος και του ετήσιου μισθώματος, όσο και τη συμφωνία μετόχων στην οποία θα διασφαλίζονται τα συμφέροντα του Δημοσίου, όπως και θέματα σύνθεσης του διοικητικού συμβουλίου της εισηγμένης εταιρείας.
Γ. ΣΤΑΘΑΚΗΣ:
«Oχι» στην πώληση ΔΕΗ, ΕΛΤΑ
Η κυβέρνηση δεν θα προχωρήσει σε ιδιωτικοποίηση των εταιρειών ύδρευσης, της ΔΕΗ και των ΕΛΤΑ και η πώληση πλειοψηφικών πακέτων μετοχών σε δημόσιους οργανισμούς σταματά στον ΟΛΠ και στα περιφερειακά αεροδρόμια. Ο υπουργός Οικονομίας και Υποδομών, Γιώργος Σταθάκης, μιλώντας στο διεθνές πρακτορείο Bloomberg υπογράμμισε ότι οι διαδικασίες για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ και των 14 περιφερειακών αεροδρομίων θα συνεχιστούν, προσθέτοντας όμως ότι η κυβέρνηση δεν σχεδιάζει επί του παρόντος άλλες ιδιωτικοποιήσεις. Είναι οριστικό, είπε ο υπουργός, ότι η Ελλάδα δεν θα προχωρήσει στην πώληση άλλων δημοσίων επιχειρήσεων -από μία λίστα στην οποία είχε συμφωνήσει η προηγούμενη κυβέρνηση- όπως οι εταιρείες ύδρευσης, η ΔΕΗ ή τα ΕΛΤΑ.
Προσπάθεια
Πάντως, ο κ. Σταθάκης δεν παρέλειψε να επισημάνει ότι συνεχίζεται η προσπάθεια για την αλλαγή όρων στις υπό αποκρατικοποίηση εταιρείες, τονίζοντας ότι «προσπαθούμε να αναθεωρήσουμε ορισμένα στοιχεία αυτών των ιδιωτικοποιήσεων για να τις βελτιώσουμε και θεωρώ ότι θα έχουμε μια εύλογη συμφωνία και για τις δύο».
Ο υπουργός Οικονομίας πρόσθεσε μάλιστα ότι «προσπαθούμε να επεξεργαστούμε ένα διαφορετικό μοντέλο από αυτό των ιδιωτικοποιήσεων για να προσελκύσουμε κεφάλαια και επενδύσεις, όπως για τους σιδηροδρόμους και άλλα λιμάνια της χώρας» και η Ελλάδα εξετάζει «εναλλακτικές επιλογές στις κατά 100% ιδιωτικοποιήσεις», δήλωσε ο υπουργός. Μάλιστα, για την πώληση του Ελληνικού, ο κ. Σταθάκης δήλωσε ότι είναι «ένα θέμα υπό συζήτηση».
Ο υπουργός Εθνικής Αμυνας, Πάνος Καμμένος, μιλώντας σχετικά με την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ στο συνέδριο του Economist, έκανε λόγο για συζητήσεις σε προχωρημένο στάδιο με την Cosco, για επέκταση της συνεργασίας με την εταιρεία «και με εμπλοκή του σιδηροδρομικού δικτύου».
Κώστας Νάνος
ethnos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες, θεωρούμε ότι είναι δημόσια.
Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας, για να τα αφαιρέσουμε.
Επίσης, σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολογίου, μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Για τα άρθρα των συγγραφέων,ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε, καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιοδνήποτε τρόπο, το ιστολόγιο.