• Ποιοι Όμιλοι συνεχίζουν στην τελική φάση του διαγωνισμού
• Τι αλλάζει στην προκήρυξη
• Το «φαβορί» και το «αουτσάϊντερ» με τα γερά όπλα
• Ποιες κινέζικες επενδύσεις περιμένουν οι Δανοί
Τρεις Όμιλοι φαίνεται ότι συνεχίζουν στην τελική… ευθεία για την υποβολή προσφοράς για την αγορά του 51% των μετοχών του ΟΛΠ, με την δανέζικη Maersk να επιβεβαιώνει το ενδιαφέρον της να διεκδικήσει τον έλεγχο του πρώτου λιμανιού της χώρας.
Σύμφωνα με τηλεγράφημα του πρακτορείου Reuters η κυβέρνηση έστειλε επιστολές σε τρεις από τους πέντε Ομίλους, που είχαν «περάσει» στον δεύτερο γύρο του διαγωνισμού, καθώς οι δύο απ’ αυτούς (η Ports America Group Holdings και η Utilico Emerging Markets Limited) δεν έδειξαν ενδιαφέρον για την συλλογή στοιχείων κ.ο.κ, με αποτέλεσμα να θεωρείται ότι έχουν αποχωρήσει. Υπενθυμίζεται ότι ένα έκτο σχήμα, που είχε εκδηλώσει κατ’ αρχήν ενδιαφέρον, το Cartesian Capital Group LLC, ένα fund που εξειδικεύεται στις εναλλακτικές επενδύσεις, δεν «πέρασε» στη δεύτερη φάση.
Οι Όμιλοι, στους οποίους απευθύνθηκε η κυβέρνηση, είναι η θυγατρική της δανέζικης Maersk, APM Terminals, B.V., η COSCO (Hong Kong) Group Limited και η Φιλιππινέζικη International Container Terminal Services, Inc.
Οι τρεις εταιρείες έχουν περιθώριο μέχρι το Σεπτέμβριο για να υποβάλουν τις προσφορές τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες στην επιστολή γνωστοποιήθηκαν οι αποφάσεις, που έλαβε το ΤΑΙΠΕΔ για την τροποποίηση των όρων του διαγωνισμού και κατά το capital.gr είναι τα εξής:
1. Θα προχωρήσει ο διαγωνισμός με τη διάθεση του 51% και όχι του 67% που αρχικά είχε προκηρυχτεί. Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζει πως θα συμμετέχει στις υπεράξιες που θα δημιουργήσει η επένδυση και η αναβάθμιση του λιμανιού.
2. Προκειμένου να διασφαλίσει πως τις υπεραξίες αυτές θα μπορέσει να τις καρπωθεί το δημόσιο θα προχωρήσει στην παραχώρηση δικαιώματος αγοράς του υπολοίπου έως το 67% ποσοστού (16%) σε βάθος πενταετίας στον προτιμητέο επενδυτή ανάλογα με την πρόοδο στην υλοποίηση των επενδύσεων που θα δεσμευτεί να κάνει και σε κάθε περίπτωση δεν θα μπορεί να έχουν κόστος λιγότερο από 300 εκατομμύρια € στην επόμενη πενταετία.
3. Οι επενδύσεις αυτές, όπως και ο δημόσιος έλεγχος, στον οποίο θα υπαχθεί το λιμάνι, αλλά και πολλοί ακόμα όροι, θα διασφαλιστούν από τη νέα σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΠ με το ελληνικό δημόσιο (master concession) και την συμφωνία μετόχων (shareholders agreement) που θα υπογράφουν, αμφότερες, μεταξύ δημοσίου και επενδυτή.
4. Στο νέο master concession μεταξύ άλλων, θα προβλέπεται τι ποσοστό του κύκλου εργασιών θα καταβάλει ετησίως η εισηγμένη για το δικαίωμα χρήσης των υποδομών, που παραμένουν υπό τον έλεγχο του κράτους. Σήμερα το τίμημα αυτό είναι ποσοστό της τάξης του 2% επί του κύκλου εργασιών του.
5. Το master concession θα προσδιορίζει, πέραν από συγκεκριμένες επενδύσεις στο λιμάνι και το ετήσιο αντάλλαγμα, και τις υποχρεώσεις του ΟΛΠ να παρέχει, φιλοξενεί ή και να υποστηρίζει μια πλήρη σειρά από λιμενικές υπηρεσίες και δραστηριότητες, κίνητρα για την αναζωογόνηση των περιοχών και των δραστηριοτήτων ναυπήγησης και επισκευής πλοίων, ασφαλιστικές δικλείδες για την ισόρροπη ανάπτυξη των διάφορων λειτουργιών και δραστηριοτήτων και την τιμολογιακή πολιτική αλλά και το ευρύτερο καθεστώς για την ακτοπλοΐα , λαμβάνοντας υπόψη τις εθνικές, κοινωνικές και δημογραφικές παραμέτρους.
Όπως έχει αποσαφηνιστεί και από τις κυβερνητικές δηλώσεις η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης θα προχωρήσει ως «βήμα καλής θέλησης» της κυβέρνησης προς την ΕΕ και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για την επίτευξη της συμφωνίας, που θα επιτρέψει την χρηματοδότηση της χώρας.
Το φαβορί και το…. αουτσάϊντερ με τα γερά «όπλα»
Ξένα μέσα ενημέρωσης σημειώνουν ότι η «Cosco θεωρείται ότι είναι το φαβορί για να κερδίσει τη διαδικασία υποβολής προσφορών, καθώς η Cosco λειτουργεί ήδη δύο προβλήτες εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι» του Πειραιά.
Ωστόσο, φαίνεται ότι και η δανέζικη Maersk μέσω της θυγατρικής της, APM Terminals δεν δείχνει διατεθειμένη να εγκαταλείψει, εύκολα, την…. κούρσα.
Μάλιστα, η δανέζικη εφημερίδα Berlingkske σε δημοσίευμά της στις 13/5 με τίτλο «Η Ελληνική αναταραχή δεν φοβίζει τη Maersk» φιλοξενεί δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου της AP Moller Maersk, Nils Andersen Smedegaard «εξετάζουμε τις ιδιωτικοποιήσεις σε πολλά μέρη και φυσικά ψάχνουμε και στην Ελλάδα».
pireas2day
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες, θεωρούμε ότι είναι δημόσια.
Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας, για να τα αφαιρέσουμε.
Επίσης, σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολογίου, μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Για τα άρθρα των συγγραφέων,ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε, καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιοδνήποτε τρόπο, το ιστολόγιο.