Η κλεψύδρα έχει γυρίσει ανάποδα για το λιμάνι της
Θεσσαλονίκης, καθώς, όσο καθυστερεί η διαδικασία αποκρατικοποίησης και
εισόδου στρατηγικού επενδυτή, αυτό απαξιώνεται έναντι των ανταγωνιστών
του -εντός και εκτός Ελλάδος. Την ίδια ώρα (χάρη και στην Cosco), το
λιμάνι του Πειραιά αναπτύσσεται, με ορατό τον κίνδυνο να ακυρωθεί το
συγκριτικό πλεονέκτημα που έχει η Θεσσαλονίκη, λόγω της εγγύτητας με τα
Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη.
Η γεωγραφική θέση δεν πρόκειται, βεβαίως, να αλλάξει,
αλλάζουν όμως άρδην τα δεδομένα: με την ανάπτυξη ενός μεγάλου κέντρου
logistics στο Θριάσιο πεδίο, στην Αττική, και με τη σιδηροδρομική
διασύνδεσή του με το λιμάνι του Πειραιά, η μεταφορά εμπορευμάτων με
τρένο προς τη Βόρεια Ευρώπη γίνεται πολύ ευκολότερη. Αν το λιμάνι της
Θεσσαλονίκης χάσει αυτό το στοιχείο (που του δίνει «πόντους»), χωρίς στο
μεταξύ να έχει υπάρξει στρατηγικός επενδυτής που θα ανοίξει νέες αγορές
και θα κάνει επενδύσεις, θα έχει χαθεί άπαξ και διά παντός η ευκαιρία.
Όπως αναφέρει η εφημερίδα "Μακεδονία" σύμφωνα με τον αρχικό
προγραμματισμό του Ταμείου για την Αξιοποίηση της Ιδιωτικής Περιουσίας
του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), η πώληση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης
(ΟΛΘ) είχε δρομολογηθεί για τον Ιούνιο του 2013. Οι μήνες πέρασαν και
τον Σεπτέμβριο, λίγες ημέρες πριν από τη Διεθνή Έκθεσης Θεσσαλονίκης, ο
πρωθυπουργός, κ. Αντώνης Σαμαράς, διαβεβαίωσε τους παραγωγικούς φορείς
ότι η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ θα προηγηθεί αυτής του ΟΛΠ. Τον Δεκέμβριο
του 2013, ανώτατες πηγές από το ΤΑΙΠΕΔ ανέφεραν στη «ΜτΚ» ότι τον
Ιανουάριο επίκειται η συζήτηση στη Βουλή του σχεδίου σύμβασης για τον
ΟΛΠ και τον Φεβρουάριο θα ακολουθούσε ο ΟΛΘ -για αμφότερα τα λιμάνια, με
το μοντέλο της πώλησης πακέτου μετοχών και όχι της παραχώρησης
δραστηριοτήτων.
Ο Φεβρουάριος ήρθε, αλλά η διαδικασία δεν έχει προχωρήσει για κανένα από τα δύο λιμάνια...
Η διοίκηση του ΟΛΘ έχει εκφραστεί κατά το παρελθόν,
τασσόμενη υπέρ της παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ)
και μόνον, υπογραμμίζοντας ότι εδώ και τρία χρόνια το λιμάνι είναι
κερδοφόρο (με κέρδη 17-23 εκατ. ευρώ ετησίως). Το ΤΑΙΠΕΔ τάσσεται υπέρ
της πώλησης μετοχών (κάτι που για ορισμένους από τους φορείς της πόλης
ισοδυναμεί με ξεπούλημα). Η πλευρά των εργαζομένων ζητεί να παραμείνει
το λιμάνι δημόσιο, χωρίς είσοδο στρατηγικού επενδυτή, ενώ η πλειοψηφία
των παραγωγικών φορέων τάσσεται υπέρ της παραχώρησης μόνο του ΣΕΜΠΟ,
κάτι που εκτιμάται ότι θα δώσει αναπτυξιακή προοπτική στο λιμάνι.
Η αγωνία που εκφράζουν οι φορείς της πόλης, που μιλούν στη «ΜτΚ»,
είναι μήπως δοθεί και πάλι προτεραιότητα στο λιμάνι του Πειραιά και η
Θεσσαλονίκη μείνει θεατής των εξελίξεων.ΧΑΣΔΑΪ ΚΑΠΟΝ, Αντιδήμαρχος Οικονομικών, Επιχειρηματικότητας και Απασχόλησης
«Η καθυστέρηση οδηγεί σε απαξίωση»
«Η καθυστέρηση στην παραχώρηση δραστηριοτήτων σε
στρατηγικούς επενδυτές θα οδηγήσει σε απαξίωση του λιμανιού της
Θεσσαλονίκης, επ’ ωφελεία των συμφερόντων του Πειραιά και των λιμανιών
του Δυρραχίου και της Κωστάντζας, τα οποία δρουν ανταγωνιστικά. Η
διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης τάσσεται σταθερά υπέρ της ύπαρξης
στρατηγικών επενδυτών με τη μορφή της παραχώρησης και όχι της πώλησης
μετοχών, για τις λειτουργίες της κρουαζιέρας, των εμπορευματοκιβωτίων
και του χύδην φορτίου».
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΣΑΒΒΑΚΗΣ, Πρόεδρος Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος
«Να προηγηθεί ο ΟΛΘ του ΟΛΠ, διαφορετικά χάνουμε τη συγκυρία»
«Το κρίσιμο, εν προκειμένω, είναι η χρονική συγκυρία: η
διαδικασία ιδιωτικοποίησης του λιμανιού τής Θεσσαλονίκης θα έπρεπε να
είχε ξεκινήσει χθες. Είχαμε λάβει τη δέσμευση της Πολιτείας -και δη του
πρωθυπουργού- ότι ο ΟΛΘ θα προηγηθεί (σ.σ.: του ΟΛΠ). Ο Πειραιάς είναι
ένας εξαιρετικός διαμετακομιστικός κόμβος για τη διανομή φορτίων στη
Μεσόγειο, ενώ η Θεσσαλονίκη έχει εξαιρετικό πλεονέκτημα για τη
διαμετακόμιση στην Κεντρική Ευρώπη, σε πολύ σύντομο χρόνο.
Ο όποιος ενδιαφερόμενος έχει υπ’ όψιν του συγκεκριμένα στρατηγικά
πλεονεκτήματα: αν προηγηθεί ο Πειραιάς, μαζί με το Θριάσιο και μια βάση
μεταφόρτωσης στη Σίνδο, όπως είναι στα πλάνα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αμέσως
εξαλείφεται σε ένα μεγάλο ποσοστό το συγκριτικό πλεονέκτημα της
γεωγραφικής θέσης της Θεσσαλονίκης. Ενδεχόμενη πώληση και της δεύτερης
προβλήτας του ΟΛΘ και μια σύμπραξη με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα αποτελούσε αμέσως
ένα κίνητρο. Θα εξυπηρετούσε συγκεκριμένους στρατηγικούς σκοπούς, όπως
αυτοί που ‘είδε’ η Ρωσία: το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ως κόμβος (hub) και
μετά σιδηρόδρομος για την ενδοχώρα.
Ως προς τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης, δεν θεωρώ ότι είναι
προς το συμφέρον του λιμανιού η πώληση πακέτου μετοχών, αν δεν
διαχωριστούν οι χρήσεις, ώστε να κληθούν οι ειδικοί σε κάθε κλάδο να
επενδύσουν σε κάθε τμήμα. Βέβαια, πρωτίστως πρέπει να υπάρχει ο
ενδιαφερόμενος… Η προσέγγιση που έχει προταθεί από τους φορείς της πόλης
είναι σωστή: τώρα, αν το ΤΑΙΠΕΔ έχει να προτείνει διαφορετική
προσέγγιση, θα πρέπει να την ακούσουμε και να μελετήσουμε τις επιπτώσεις
στην κοινωνία της πόλης».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΑΚΑΣΑΣ, Πρόεδρος Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος
«Κίνδυνος ‘μπάι πας’ από το λιμάνι Πειραιά»
«Με βάση τον προγραμματισμό του ΤΑΙΠΕΔ, η ιδιωτικοποίηση του
ΟΛΘ επρόκειτο να προχωρήσει μέχρι τις 30 Ιουνίου 2013. Μέχρι σήμερα δεν
έχει γίνει τίποτα… Είμαι εξοργισμένος με αυτήν την καθυστέρηση. Το
λιμάνι της Θεσσαλονίκης -που είναι το υπ’ αριθμόν ‘ένα’ στρατηγικό
πλεονέκτημα της Βορείου Ελλάδος- μένει πίσω, την ώρα που η επένδυση στον
Πειραιά πάει πολύ καλά και ο όγκος των δραστηριοτήτων αυξάνεται κατά
30%. Αν προχωρήσει και το logistics hub και λειτουργήσει ο σιδηρόδρομος,
υπάρχει ο κίνδυνος να ξεφορτώνονται εμπορεύματα στον Πειραιά και, μέσω
του Θριάσιου, να φεύγουν από εκεί στη δυτική Ευρώπη, παρακάμπτοντας τη
Θεσσαλονίκη. Τότε, το λιμάνι θα χάσει διά παντός τον στρατηγικό
χαρακτήρα που έχει.
.»Η αδράνεια του ΤΑΙΠΕΔ είναι εξοργιστική. Πρέπει να
προχωρήσει άμεσα! Είναι πολύ σημαντική η επαφή που είχε ο πρωθυπουργός
στις Βρυξέλλες με τον κ. Πούτιν και νομίζω ότι αυτό (σ.σ.: η πώληση του
ΟΛΘ και του σιδηροδρόμου συνδυαστικά) μπορεί να προχωρήσει. Το λιμάνι με
το τρένο βελτιστοποιεί τη διαμεταφορά και, έτσι, η Θεσσαλονίκη γίνεται
πύλη προς τις αγορές της Βαλκανικής, της Ρωσίας και της δυτικής Ευρώπης.
.»Ως προς το μοντέλο πώλησης, ο σύνδεσμος έχει τοποθετηθεί
επ’ αυτού και παραμένει σταθερός στη θέση του (σ.σ.: περί παραχώρησης
και όχι πώλησης μετοχών). Το πρώτιστο μέλημα είναι ο χρόνος: αν σε έξι
μήνες συζητάμε το ίδιο θέμα, θα γίνει το ‘μπάι πας’ μέσω του Θριασίου
και δεν θα έχει κανένα νόημα η συζήτηση περί μοντέλου πώλησης...».
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, πρόεδρος Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης
«Παραχώρηση σε επενδυτές, πριν να είναι πολύ αργά...»
«To λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορεί και πρέπει να αποτελέσει έναν από
τους βασικούς αναπτυξιακούς πυλώνες για την πόλη. Ωστόσο, για να μπορεί
να διεκδικεί με αξιώσεις αυτόν τον ρόλο, απαιτούνται ιδιωτικές
επενδύσεις. Μέχρι σήμερα έχουμε αναλωθεί σε συζητήσεις και καλές
προθέσεις, οι οποίες όμως δεν είχαν κάποιο αποτέλεσμα. Πριν λοιπόν να
είναι πολύ αργά, θα πρέπει το λιμάνι να παραχωρηθεί σε εξειδικευμένους
επενδυτές λιμενικών εγκαταστάσεων και λειτουργιών, ώστε να επιταχυνθούν
οι ρυθμοί ανάπτυξης του ΟΛΘ.
"Είναι δεδομένο ότι επενδυτές με τεχνογνωσία θα μπορούσαν να
αξιοποιήσουν τη σημαντική γεωστρατηγική θέση του λιμανιού.
Προτεραιότητά μας θα πρέπει να είναι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να
αναπτυχθεί ως διαμετακομιστικό κέντρο και να αποκτήσει στρατηγικό ρόλο
στην ενίσχυση των ελληνικών επιχειρήσεων. Σαφώς και δεν μιλάμε για
πώληση του ΟΛΘ, αλλά για τμηματική και ανά δραστηριότητα παραχώρηση
χρήσεων (π.χ., logistics). Πριν από μερικά χρόνια, χάσαμε την ευκαιρία
του υψηλού τιμήματος τής Hutchison: τώρα, ποιος ο λόγος να επιστρέψουμε
στο παρελθόν -και μάλιστα πουλώντας σε σαφώς χαμηλότερες τιμές; Είναι
αυτονόητο ότι η πώληση πακέτου μετοχών του ΟΛΘ θα αποφέρει μόνο βραχύβια
αποτελέσματα εισπρακτικού χαρακτήρα. Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορεί
να αποτελέσει τα επόμενα χρόνια παράγοντα ανάπτυξης της ευρύτερης
περιοχής μόνον εάν υπάρξουν οι σωστές κυβερνητικές αποφάσεις».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΑΚΑΤΣΕΛΟΣ, Πρόεδρος Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης
«Κάθε μέρα που περνάει πάμε όλο και πιο πίσω»«Υπάρχει
τεράστια καθυστέρηση και για ακόμη μία φορά το πιο σημαντικό θέμα για
την ανάπτυξη της πόλης λιμνάζει... Προφανώς, ούτε οι επενδυτές
περιμένουν ούτε ανάπτυξη έρχεται χωρίς πρωτοβουλίες στα θέματα αυτά.
Κάθε μέρα που περνάει πάμε όλο και πιο πίσω και η ανάπτυξη, που είναι
συνυφασμένη με το λιμάνι, συνεχώς ξεμακραίνει. Προσωπικά εγώ, αλλά και
το ΕΒΕΘ περιμένουμε επιτέλους πότε θα δοθεί λύση -δηλαδή, στην ουσία,
πότε θα προχωρήσει η διαδικασία εξεύρεσης στρατηγικού επενδυτή για το
λιμάνι. Τις θέσεις μας τις είχαμε ξεκαθαρίσει στον πρωθυπουργό και μας
είχε διαβεβαιώσει, όταν τον είχαμε συναντήσει τον Σεπτέμβριο, ότι και
για την κυβέρνηση ήταν απόλυτη προτεραιότητα το λιμάνι της πόλης μας.
Πιστεύω ότι κάποια στιγμή θα πρέπει να διαβουλευτούν με κάποιους φορείς
από τη Θεσσαλονίκη, παρότι μέχρι τώρα ούτε η κυβέρνηση ούτε το ΤΑΙΠΕΔ
έχουν ανοίξει τα χαρτιά τους.
.»Υπάρχει και ακόμη ένας κίνδυνος: αν προχωρήσει η
αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ πριν από τον ΟΛΘ -κι αν αυτό γίνει συνδυαστικά
με το τρένο-, προφανέστατα ο εν δυνάμει επενδυτής θα έχει πολύ λιγότερο
ενδιαφέρον για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Το πρόβλημα που έχει ο
Πειραιάς με το τρένο και με τη σύνδεση με το Θριάσιο δεν το έχει η
Θεσσαλονίκη -εδώ το τρένο είναι εντός του λιμένα. Σε συνδυασμό, λοιπόν,
με το τρένο, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορεί να λειτουργήσει ως κόμβος
(hub) για την κεντρική Ευρώπη και τη βαλκανική ενδοχώρα. Όμως, αν
προχωρήσουν ΟΛΠ και τρένο μαζί, δεν έχει καμία τύχη ο ΟΛΘ, απαξιώνεται
το συγκριτικό του πλεονέκτημα…».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες, θεωρούμε ότι είναι δημόσια.
Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας, για να τα αφαιρέσουμε.
Επίσης, σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολογίου, μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Για τα άρθρα των συγγραφέων,ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε, καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιοδνήποτε τρόπο, το ιστολόγιο.