Απομονωμένη βρέθηκε η Νέα Δημοκρατία στη συζήτηση για την πώληση του
ΟΛΠ, που έγινε, την Τετάρτη, στην Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων
της Βουλής, με το ΠΑΣΟΚ να θέτει ορισμένα ερωτήματα χωρίς, ωστόσο, να
παίρνει ξεκάθαρη θέση υπέρ ή κατά ενώ την κάθετη αντίθεσή τους εξέφρασαν
όλα τα άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης και ο ανεξάρτητος βουλευτής
Μίμης Ανδρουλάκης.
Στα αξιοσημείωτα της συζήτησης (για να διαβάσετε τα ανεπίσημα πρακτικά της συζήτησης πατήστε εδώ) είναι ότι όλοι οι βουλευτές μιλούσαν ως να είναι δεδομένο πως ο ενδιαφερόμενος αγοραστής θα είναι η Cosco παρότι προσπάθησε, κάποιες στιγμές να το «μαζέψει» ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Κων. Μανιατόπουλος και ο υπουργός Ναυτιλίας Μ. Βαρβιτσιώτης.
Όμως, κάποια στιγμή ο υπουργός Ναυτιλίας φάνηκε ειλικρινής λέγοντας «σήμερα, επειδή ετέθη, και από τον κ. Σαχινίδη και από εσάς, από όλο τον προβληματισμό σας, εάν σήμερα είναι η κατάλληλη στιγμή να αξιοποιήσουμε το λιμάνι του Πειραιά, βεβαίως σήμερα είναι η ώρα. Σήμερα, που ακριβώς η Κίνα παραμένει σε μια διάθεση να επενδύσει στο εξωτερικό, η απόφαση της κεντρικής επιτροπής της τελευταίας του Νοεμβρίου μιλάει περί επενδύσεως στο εξωτερικό την επόμενη πενταετία 40 δισεκατομμυρίων ευρώ. Εμείς θα πρέπει να προσελκύσουμε, εάν τελικά οι κινέζοι καταφέρουμε να είναι οι πλειοδότες στην αγορά, να προσελκύσουμε αυτά τα χρήματα».
• Η κριτική ήταν πολύ σκληρή από τους βουλευτές της αντιπολίτευσης.
«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, λυπάμαι, αλλά, παρά το γεγονός ότι έχουμε μπροστά μας αξιοσέβαστους κυρίους με καλοραμμένα κοστούμια και μεταξωτές γραβάτες, παρά το γεγονός ότι αφιερώσαμε τόση ώρα για να ενημερωθούμε για το σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ για τον ΟΛΠ, παρά το γεγονός ότι είχαμε πρόσφατα τον κ. Μηταράκη από την Κίνα να λειτουργεί ως μεταπράτης κινεζικών συμφερόντων», είπε, χαρακτηριστικά, η βουλευτής των Ανεξάρτητων Ελλήνων Μίκα Ιατρίδη. Και πρόσθεσε:
«Κύριοι, όλος ο κόσμος απορεί με την επιμονή σας να ξεπουλήσετε το Λιμάνι, έναν διεθνή λιμένα με μεγάλα συγκριτικά πλεονεκτήματα στη Μεσόγειο και προκειμένου εσείς να γίνεται πιο πειστικοί, σήμερα μας παρουσιάσατε λίγο-πολύ τον Πειραιά ως ένα μη κερδοφόρο, μη ανταγωνίσιμο, μικρό, πτωχυμένο λιμάνι το οποίο κανείς δεν θα ενδιαφερθεί να το αγοράσει. Επιτέλους, δεν χρειάζεται να μας κοροϊδεύετε με αναλύσεις περί αξιοποίησης, όπως αυτές που ακούσαμε σήμερα».
«Ποιος μας εξασφαλίζει ότι ο νέος ιδιοκτήτης δεν θα αποφασίσει να βρει άλλους επενδυτές για να παραχωρήσει τις δραστηριότητες του Λιμανιού, δηλαδή, χωρίς να κάνει τίποτε, παρά μόνο αγοράζοντας τον ΟΛΠ για μια εξευτελιστική τιμή, μετά να παραχωρήσει δραστηριότητες και να κερδίσει τα διπλά και τρίδιπλα; Αλλά και αν δεν το κάνει, ποιος θα μας εξασφαλίσει για τη σταθερότητα των τιμών των υπηρεσιών; Ο ΟΛΠ, αν δεν κάνω λάθος, έχει παγιωμένες τις τιμές του εδώ και χρόνια. Τι θα γίνει με την ακτοπλοΐα, για παράδειγμα και τα λιμανιάτικα των πλοίων μας; Θυμίζω εδώ τι έχει γίνει με τη γερμανική HOCHTIEF στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και τις τιμές που είχε για την Ολυμπιακή και τις άλλες εταιρείες, μια και ήταν ένα από τα ακριβότερα αεροδρόμια της Ευρώπης ή μήπως θα ελέγχει τις τιμές η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων του ν.4150. Έχετε δει εσείς καμία αρχή να επιτελεί τον ρόλο της;», υπογράμμισε η ίδια.
Ο Μίμης Ανδρουλάκης από την πλευρά του επεσήμανε: «Κύριε Εμίρη, ακόμα και αν ήσασταν εσείς ο καλύτερος στο μάνατζμεντ λιμανιών και είχατε απέναντι σας, όχι βουλευτές, αλλά τους καλύτερους asset manager λιμανιών, πιστεύετε ότι με αυτή την έκθεση, με αυτά τα δεδομένα, θα ήταν τόσο επιπόλαιοι ώστε να πάρουν θέση υπέρ του ενός ή του άλλου μοντέλου διαχείρισης των λιμανιών; Πέστε ότι είχατε απέναντί σας διαχειριστές κεφαλαίων, θα έπαιρναν την απόφαση έτσι «γουρούνι στο σακί», πουλάμε το 67%, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες;»
«Ας πάρουμε το risk management, που πρέπει να κάνει κανείς. Πως θα συνδέσετε ένα λιμάνι σαν τον Πειραιά, που παίζει αυτό το ρόλο; Δεν είναι οποιοδήποτε λιμάνι, δεν είναι Χονγκ - Κονγκ, που είναι ένα καθαρά εμπορικό λιμάνι, είναι τα νησιά, είναι η ιδιοσυστασία του ελληνικού χώρου, πώς θα τον «παντρέψετε» 40 χρόνια; Δηλαδή, είναι εποχή για τόσο μακροχρόνιους επιχειρηματικούς «γάμους» σήμερα; Εξαρτάται απολύτως από την πορεία της κινεζικής οικονομίας. Ξέρετε πώς θα είναι η κινεζική οικονομία μετά από δέκα, δεκαπέντε χρόνια; Άλλωστε, γνωρίζετε ότι συζητάμε πολύ σήμερα, εάν έχει υπερθέρμανση, εάν μπορεί να περάσει μια πιστωτική κρίση, εάν θα υπάρχουν αυτές οι φοβερές εταιρείες που έχουν σήμερα, αλλά το κυριότερο, πώς ξέρετε ότι δεν θα αλλάξουν οι επιλογές των Κινέζων στις διαδρομές τον εμπορευματοκιβωτίων;»
• Για τον υπολογισμό του τιμήματος ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ περιέγραψε τη διαδικασία ως εξής:
«Εμείς δεν πάμε ούτε με αυτά που είπαν ορισμένοι, κυρίες ή κύριοι βουλευτές, με την χρηματιστηριακή ή με την οποιαδήποτε αξία, που οποιοσδήποτε έχει κάποιο συμφέρον είτε προς τη μία είτε προς την άλλη κατεύθυνση, να φουσκώνει ή να ξεφουσκώσει την αξία. Εμείς έχουμε ορισμένους κανόνες, οι οποίοι προφυλάσσουν το δημόσιο, προφυλάσσουν το δημόσιο συμφέρον, προφυλάσσουν και τη φήμη και την αξιοπιστία και την επαγγελματικότητα του Οργανισμού, τον οποίο υπηρετούμε.
Θα πάρουμε ελπίζουμε προσφορές, μία ή περισσότερες, ελπίζουμε περισσότερες και είτε είναι μια είτε είναι περισσότερες, δεν θα πάει χωρίς κάποια περαιτέρω διευκρίνιση και ανάλυση στον πλειοδότη. Θα έχουμε παράλληλα μια ανεξάρτητη αποτίμηση της πραγματικής αξίας -αυτό κάνουμε σε όλους τους διαγωνισμούς- η οποία δεν γίνεται με τη συμμετοχή μας, είναι ένας κλειστός φάκελος, εάν είμαστε κάτω από αυτόν έχουμε πρόβλημα και δεν προχωράμε. Μπορεί, βέβαια, σε αυτή την περίπτωση, εάν έχουμε μια ανεξάρτητη αποτίμηση που λέει 10 και ο άλλος προσφέρει 8, να του πούμε, κύριε εάν πας από 10 και πάνω -το οποίο δεν είναι ανάγκη και να το ξέρει, εμείς το ξέρουμε- θα πάρεις το διαγωνισμό, αλλιώς όχι. Δεν το κάναμε ακριβώς εμείς, αλλά αυτή ήταν η διαδικασία που τηρήθηκε και από την Εθνική Τράπεζα στον Αστέρα, όπου η καλύτερη προσφορά ήταν τάδε, η αποτίμηση ήταν και χαμηλότερη, εν τούτοις τέθηκε ένα όριο και πήγε παραπάνω».
• Αίσθηση προκάλεσε η αναφορά του υπουργού Ναυτιλίας στις αντιδράσεις, που χαρακτήρισε «καλλιεργούμενες και καθοδηγούμενες».
«Αντιδράσεις από τα επιμελητήρια και τους φορείς, με την έννοια με την οποία παρουσιάστηκε, δεν υπάρχουν. Διότι κανένας δεν έχει καταλήξει στα επιμελητήρια που ασχολούνται πλήρως υπό το σχέδιο αυτό και δεν έχει εκφράσει γνώμη. Μάλιστα, έχουν όλοι συζητήσει για να καταλήξουν ότι δεν συμφωνούν για να εκφράσουν γνώμη», ανέφερε ο κ. Βαρβιτσιώτης.
Η απάντηση ήρθε από τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Θοδωρή Δρίτσας, που ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:
«Σχετικά με το πρώτο θέμα, επειδή αναφέρθηκε ότι υπάρχουν μύθοι και μύθοι, δεν υπάρχει φορέας στον Πειραιά και στο λιμάνι που να είναι υπέρ του σχεδίου αυτού. Το βεβαιώνω με απόλυτη ευθύνη. Χθες ήταν όλα τα επιμελητήρια πλην του ναυτικού επιμελητήριου, αλλά και εκείνο, με έχουν διαβεβαιώσει ότι αντιτίθεται στο σχέδιο αυτό και το ναυτικό επιμελητήριο και όλα τα άλλα επιμελητήρια, η ίδια η διοίκηση του ΟΛΠ, ο Δήμος Πειραιά και ομόφωνα το δημοτικό συμβούλιο, όλοι οι δήμοι της περιοχής, οι εργατικές ενώσεις και πάρα πολλές άλλες θεσμικές εκπροσωπήσεις.
Σήμερα διαπιστώνουμε από τις τοποθετήσεις ότι ούτε κοινοβουλευτική πλειοψηφία δεν υπάρχει, ως συναίνεση, προς την κατεύθυνση αυτή. Διότι και το ΠΑ.ΣΟ.Κ. επιφυλάσσεται.
Λοιπόν, αν αυτό δεν είναι αυθαιρεσία, τι άλλο είναι; Πρώτον αυτό. Και πού είναι η δημοκρατική διαβούλευση και οι ανοικτές πόρτες του ΤΑΙΠΕΔ και του Υπουργείου;
Δεύτερον, διαγωνιστική διαδικασία. Ένα χρόνο τώρα ακούμε ότι το λιμάνι θα πουληθεί με πλειοψηφικό πακέτο και θα πάει στην COSCO. Το 2005-2006 ακούσαμε από το ταξίδι του τότε Πρωθυπουργού και του κ. Καραμανλή ότι το ΣΕΜΠΟ, το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά, θα πάει στην COSCO, στους Κινέζους. Στην αρχή επιχειρήθηκε, με ένα ταξίδι του κ. Καραμανλή στην Κίνα, συνοδευόμενος από συγκεκριμένους εφοπλιστές που έχουν συμφέροντα εκεί. Στη συνέχεια επιχειρήθηκε να δοθεί απευθείας. Δεν έγινε. Έγινε διαγωνισμός, κατέληξε στην COSCO. Σήμερα μας λέτε «προς Θεού, μη δημιουργηθεί αυτή η εντύπωση». Όμως, μόνοι σας είπατε και ο Υπουργός και ο κ. Μανιατόπουλος ότι ο φιλικός διακανονισμός συνδέεται στενά με την εξέλιξη του ίδιου του διαγωνισμού.
Οι ίδιοι φέρατε τώρα την καινούργια επικαιροποιημένη πρόσκληση για υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος, αυτή που αλλάζει μερικά πράγματα σε σχέση με την προηγούμενη του Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου. Τι αλλάζει; Κάνει πιο σύντομους τους χρόνους -ποιον ωφελεί αυτό;- κάνει τα κριτήρια τεχνικής επάρκειας περισσότερα -ποιον ωφελεί αυτό;- και βάζει και στην παράγραφο 9.1.5 τη ρύθμιση για τις εγγυητικές επιστολές που παραπέμπει στο να μπορούν και οι Βερμούδες να είναι χώρα από όπου μπορεί να προέλθει εγγυητική επιστολή. Τι είναι στις Βερμούδες; Η έδρα της COSCO Pacific Limited»
Τέλος, τέθηκε, κατ’ επανάληψη το θέμα της ακρόασης φορέων από ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, ΔΗΜ.ΑΡ και ΚΚΕ και καταλήγοντας η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νάντια Βαλαβάνη ανέφερε τα εξής:
ΟΛΓΑ-ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑΝΗ: Επί της διαδικασίας κ. Πρόεδρε, θα ήθελα εκ μέρους των μελών της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ που μετέχουν στη σημερινή συζήτηση, να επαναλάβω το θέμα της ακρόασης φορέων και στο βαθμό που θεωρείται ότι ξεφεύγει από τις δικές σας αρμοδιότητες, να το θέσετε στον Πρόεδρο της Βουλής, τον κ. Μεϊμαράκη, για το άμεσο μέλλον, για την επόμενη εβδομάδα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΕΡΜΕΝΤΖΟΠΟΥΛΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Αν θέλετε, διατυπώστε μου εγγράφως το αίτημά σας, επειδή σας είπα και στην αρχή της κουβέντας, είναι θέμα που ξεφεύγει των αρμοδιοτήτων μας. Θα το διαβιβάσω στον κ. Μεϊμαράκη για να πάρει αυτός την απόφαση. Παρακαλώ κ. Κουτσούκο.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Θα συνηγορούσα και εγώ τουλάχιστον, σε ό,τι αφορά στην Ομοσπονδία των εργαζομένων και τον Πρόεδρο της ΟΛΠ Α.Ε. με τη διαδικασία που είπατε, κ. Πρόεδρε, και ήθελα να κρατήσετε για τα πρακτικά, πως με βάση τις ενστάσεις και τις παρατηρήσεις που διατύπωσε ο κ. Σαχινίδης και εγώ, η ορθή, κατά την άποψή μου -θα το εκτιμήσει ο κ. Υπουργός και η ηγεσία του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ., δεν θέλω να αντιδικήσω εγώ για τις πολιτικές αποφάσεις κ. Πρόεδρε- διαδικασία θα ήταν να είναι έτοιμη, εφόσον επεξεργαστούν αυτά που είπαμε, σε μία επόμενη συνεδρίαση, να μας παρουσιάσουν ένα πλήρες σχέδιο που θα απαντά και σε αυτά που εκφράσαμε ως ενστάσεις.
Νωρίτερα, ο κ. Δρίτσας είχε ζητήσει «η υπόθεση αυτή να έρθει στη Βουλή. Καμία απόφαση και κανένα ΤΑΥΠΕΔ δεν έχει δικαίωμα να προχωρεί σε αυτές τις διαδικασίες. Στον Πειραιά η κινητοποίηση θα είναι διαρκής. Ελπίζουμε ότι θα καταφέρουμε να ακυρώσουμε και τα σχέδια της πολιτικής μειοψηφίας και τα σχέδια του ΤΑΥΠΕΔ».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΕΡΜΕΝΤΖΟΠΟΥΛΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Κύριε Δρίτσα, αυτό που ζητάτε είναι πάνω από τις αρμοδιότητες της Επιτροπής. Είναι θέμα το οποίο μπορείτε να το συζητήσετε με τον Πρόεδρο της Βουλής.
ΠΗΓΗ
Στα αξιοσημείωτα της συζήτησης (για να διαβάσετε τα ανεπίσημα πρακτικά της συζήτησης πατήστε εδώ) είναι ότι όλοι οι βουλευτές μιλούσαν ως να είναι δεδομένο πως ο ενδιαφερόμενος αγοραστής θα είναι η Cosco παρότι προσπάθησε, κάποιες στιγμές να το «μαζέψει» ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Κων. Μανιατόπουλος και ο υπουργός Ναυτιλίας Μ. Βαρβιτσιώτης.
Όμως, κάποια στιγμή ο υπουργός Ναυτιλίας φάνηκε ειλικρινής λέγοντας «σήμερα, επειδή ετέθη, και από τον κ. Σαχινίδη και από εσάς, από όλο τον προβληματισμό σας, εάν σήμερα είναι η κατάλληλη στιγμή να αξιοποιήσουμε το λιμάνι του Πειραιά, βεβαίως σήμερα είναι η ώρα. Σήμερα, που ακριβώς η Κίνα παραμένει σε μια διάθεση να επενδύσει στο εξωτερικό, η απόφαση της κεντρικής επιτροπής της τελευταίας του Νοεμβρίου μιλάει περί επενδύσεως στο εξωτερικό την επόμενη πενταετία 40 δισεκατομμυρίων ευρώ. Εμείς θα πρέπει να προσελκύσουμε, εάν τελικά οι κινέζοι καταφέρουμε να είναι οι πλειοδότες στην αγορά, να προσελκύσουμε αυτά τα χρήματα».
• Η κριτική ήταν πολύ σκληρή από τους βουλευτές της αντιπολίτευσης.
«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, λυπάμαι, αλλά, παρά το γεγονός ότι έχουμε μπροστά μας αξιοσέβαστους κυρίους με καλοραμμένα κοστούμια και μεταξωτές γραβάτες, παρά το γεγονός ότι αφιερώσαμε τόση ώρα για να ενημερωθούμε για το σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ για τον ΟΛΠ, παρά το γεγονός ότι είχαμε πρόσφατα τον κ. Μηταράκη από την Κίνα να λειτουργεί ως μεταπράτης κινεζικών συμφερόντων», είπε, χαρακτηριστικά, η βουλευτής των Ανεξάρτητων Ελλήνων Μίκα Ιατρίδη. Και πρόσθεσε:
«Κύριοι, όλος ο κόσμος απορεί με την επιμονή σας να ξεπουλήσετε το Λιμάνι, έναν διεθνή λιμένα με μεγάλα συγκριτικά πλεονεκτήματα στη Μεσόγειο και προκειμένου εσείς να γίνεται πιο πειστικοί, σήμερα μας παρουσιάσατε λίγο-πολύ τον Πειραιά ως ένα μη κερδοφόρο, μη ανταγωνίσιμο, μικρό, πτωχυμένο λιμάνι το οποίο κανείς δεν θα ενδιαφερθεί να το αγοράσει. Επιτέλους, δεν χρειάζεται να μας κοροϊδεύετε με αναλύσεις περί αξιοποίησης, όπως αυτές που ακούσαμε σήμερα».
«Ποιος μας εξασφαλίζει ότι ο νέος ιδιοκτήτης δεν θα αποφασίσει να βρει άλλους επενδυτές για να παραχωρήσει τις δραστηριότητες του Λιμανιού, δηλαδή, χωρίς να κάνει τίποτε, παρά μόνο αγοράζοντας τον ΟΛΠ για μια εξευτελιστική τιμή, μετά να παραχωρήσει δραστηριότητες και να κερδίσει τα διπλά και τρίδιπλα; Αλλά και αν δεν το κάνει, ποιος θα μας εξασφαλίσει για τη σταθερότητα των τιμών των υπηρεσιών; Ο ΟΛΠ, αν δεν κάνω λάθος, έχει παγιωμένες τις τιμές του εδώ και χρόνια. Τι θα γίνει με την ακτοπλοΐα, για παράδειγμα και τα λιμανιάτικα των πλοίων μας; Θυμίζω εδώ τι έχει γίνει με τη γερμανική HOCHTIEF στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και τις τιμές που είχε για την Ολυμπιακή και τις άλλες εταιρείες, μια και ήταν ένα από τα ακριβότερα αεροδρόμια της Ευρώπης ή μήπως θα ελέγχει τις τιμές η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων του ν.4150. Έχετε δει εσείς καμία αρχή να επιτελεί τον ρόλο της;», υπογράμμισε η ίδια.
Ο Μίμης Ανδρουλάκης από την πλευρά του επεσήμανε: «Κύριε Εμίρη, ακόμα και αν ήσασταν εσείς ο καλύτερος στο μάνατζμεντ λιμανιών και είχατε απέναντι σας, όχι βουλευτές, αλλά τους καλύτερους asset manager λιμανιών, πιστεύετε ότι με αυτή την έκθεση, με αυτά τα δεδομένα, θα ήταν τόσο επιπόλαιοι ώστε να πάρουν θέση υπέρ του ενός ή του άλλου μοντέλου διαχείρισης των λιμανιών; Πέστε ότι είχατε απέναντί σας διαχειριστές κεφαλαίων, θα έπαιρναν την απόφαση έτσι «γουρούνι στο σακί», πουλάμε το 67%, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες;»
«Ας πάρουμε το risk management, που πρέπει να κάνει κανείς. Πως θα συνδέσετε ένα λιμάνι σαν τον Πειραιά, που παίζει αυτό το ρόλο; Δεν είναι οποιοδήποτε λιμάνι, δεν είναι Χονγκ - Κονγκ, που είναι ένα καθαρά εμπορικό λιμάνι, είναι τα νησιά, είναι η ιδιοσυστασία του ελληνικού χώρου, πώς θα τον «παντρέψετε» 40 χρόνια; Δηλαδή, είναι εποχή για τόσο μακροχρόνιους επιχειρηματικούς «γάμους» σήμερα; Εξαρτάται απολύτως από την πορεία της κινεζικής οικονομίας. Ξέρετε πώς θα είναι η κινεζική οικονομία μετά από δέκα, δεκαπέντε χρόνια; Άλλωστε, γνωρίζετε ότι συζητάμε πολύ σήμερα, εάν έχει υπερθέρμανση, εάν μπορεί να περάσει μια πιστωτική κρίση, εάν θα υπάρχουν αυτές οι φοβερές εταιρείες που έχουν σήμερα, αλλά το κυριότερο, πώς ξέρετε ότι δεν θα αλλάξουν οι επιλογές των Κινέζων στις διαδρομές τον εμπορευματοκιβωτίων;»
• Για τον υπολογισμό του τιμήματος ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ περιέγραψε τη διαδικασία ως εξής:
«Εμείς δεν πάμε ούτε με αυτά που είπαν ορισμένοι, κυρίες ή κύριοι βουλευτές, με την χρηματιστηριακή ή με την οποιαδήποτε αξία, που οποιοσδήποτε έχει κάποιο συμφέρον είτε προς τη μία είτε προς την άλλη κατεύθυνση, να φουσκώνει ή να ξεφουσκώσει την αξία. Εμείς έχουμε ορισμένους κανόνες, οι οποίοι προφυλάσσουν το δημόσιο, προφυλάσσουν το δημόσιο συμφέρον, προφυλάσσουν και τη φήμη και την αξιοπιστία και την επαγγελματικότητα του Οργανισμού, τον οποίο υπηρετούμε.
Θα πάρουμε ελπίζουμε προσφορές, μία ή περισσότερες, ελπίζουμε περισσότερες και είτε είναι μια είτε είναι περισσότερες, δεν θα πάει χωρίς κάποια περαιτέρω διευκρίνιση και ανάλυση στον πλειοδότη. Θα έχουμε παράλληλα μια ανεξάρτητη αποτίμηση της πραγματικής αξίας -αυτό κάνουμε σε όλους τους διαγωνισμούς- η οποία δεν γίνεται με τη συμμετοχή μας, είναι ένας κλειστός φάκελος, εάν είμαστε κάτω από αυτόν έχουμε πρόβλημα και δεν προχωράμε. Μπορεί, βέβαια, σε αυτή την περίπτωση, εάν έχουμε μια ανεξάρτητη αποτίμηση που λέει 10 και ο άλλος προσφέρει 8, να του πούμε, κύριε εάν πας από 10 και πάνω -το οποίο δεν είναι ανάγκη και να το ξέρει, εμείς το ξέρουμε- θα πάρεις το διαγωνισμό, αλλιώς όχι. Δεν το κάναμε ακριβώς εμείς, αλλά αυτή ήταν η διαδικασία που τηρήθηκε και από την Εθνική Τράπεζα στον Αστέρα, όπου η καλύτερη προσφορά ήταν τάδε, η αποτίμηση ήταν και χαμηλότερη, εν τούτοις τέθηκε ένα όριο και πήγε παραπάνω».
• Αίσθηση προκάλεσε η αναφορά του υπουργού Ναυτιλίας στις αντιδράσεις, που χαρακτήρισε «καλλιεργούμενες και καθοδηγούμενες».
«Αντιδράσεις από τα επιμελητήρια και τους φορείς, με την έννοια με την οποία παρουσιάστηκε, δεν υπάρχουν. Διότι κανένας δεν έχει καταλήξει στα επιμελητήρια που ασχολούνται πλήρως υπό το σχέδιο αυτό και δεν έχει εκφράσει γνώμη. Μάλιστα, έχουν όλοι συζητήσει για να καταλήξουν ότι δεν συμφωνούν για να εκφράσουν γνώμη», ανέφερε ο κ. Βαρβιτσιώτης.
Η απάντηση ήρθε από τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Θοδωρή Δρίτσας, που ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:
«Σχετικά με το πρώτο θέμα, επειδή αναφέρθηκε ότι υπάρχουν μύθοι και μύθοι, δεν υπάρχει φορέας στον Πειραιά και στο λιμάνι που να είναι υπέρ του σχεδίου αυτού. Το βεβαιώνω με απόλυτη ευθύνη. Χθες ήταν όλα τα επιμελητήρια πλην του ναυτικού επιμελητήριου, αλλά και εκείνο, με έχουν διαβεβαιώσει ότι αντιτίθεται στο σχέδιο αυτό και το ναυτικό επιμελητήριο και όλα τα άλλα επιμελητήρια, η ίδια η διοίκηση του ΟΛΠ, ο Δήμος Πειραιά και ομόφωνα το δημοτικό συμβούλιο, όλοι οι δήμοι της περιοχής, οι εργατικές ενώσεις και πάρα πολλές άλλες θεσμικές εκπροσωπήσεις.
Σήμερα διαπιστώνουμε από τις τοποθετήσεις ότι ούτε κοινοβουλευτική πλειοψηφία δεν υπάρχει, ως συναίνεση, προς την κατεύθυνση αυτή. Διότι και το ΠΑ.ΣΟ.Κ. επιφυλάσσεται.
Λοιπόν, αν αυτό δεν είναι αυθαιρεσία, τι άλλο είναι; Πρώτον αυτό. Και πού είναι η δημοκρατική διαβούλευση και οι ανοικτές πόρτες του ΤΑΙΠΕΔ και του Υπουργείου;
Δεύτερον, διαγωνιστική διαδικασία. Ένα χρόνο τώρα ακούμε ότι το λιμάνι θα πουληθεί με πλειοψηφικό πακέτο και θα πάει στην COSCO. Το 2005-2006 ακούσαμε από το ταξίδι του τότε Πρωθυπουργού και του κ. Καραμανλή ότι το ΣΕΜΠΟ, το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά, θα πάει στην COSCO, στους Κινέζους. Στην αρχή επιχειρήθηκε, με ένα ταξίδι του κ. Καραμανλή στην Κίνα, συνοδευόμενος από συγκεκριμένους εφοπλιστές που έχουν συμφέροντα εκεί. Στη συνέχεια επιχειρήθηκε να δοθεί απευθείας. Δεν έγινε. Έγινε διαγωνισμός, κατέληξε στην COSCO. Σήμερα μας λέτε «προς Θεού, μη δημιουργηθεί αυτή η εντύπωση». Όμως, μόνοι σας είπατε και ο Υπουργός και ο κ. Μανιατόπουλος ότι ο φιλικός διακανονισμός συνδέεται στενά με την εξέλιξη του ίδιου του διαγωνισμού.
Οι ίδιοι φέρατε τώρα την καινούργια επικαιροποιημένη πρόσκληση για υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος, αυτή που αλλάζει μερικά πράγματα σε σχέση με την προηγούμενη του Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου. Τι αλλάζει; Κάνει πιο σύντομους τους χρόνους -ποιον ωφελεί αυτό;- κάνει τα κριτήρια τεχνικής επάρκειας περισσότερα -ποιον ωφελεί αυτό;- και βάζει και στην παράγραφο 9.1.5 τη ρύθμιση για τις εγγυητικές επιστολές που παραπέμπει στο να μπορούν και οι Βερμούδες να είναι χώρα από όπου μπορεί να προέλθει εγγυητική επιστολή. Τι είναι στις Βερμούδες; Η έδρα της COSCO Pacific Limited»
Τέλος, τέθηκε, κατ’ επανάληψη το θέμα της ακρόασης φορέων από ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, ΔΗΜ.ΑΡ και ΚΚΕ και καταλήγοντας η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νάντια Βαλαβάνη ανέφερε τα εξής:
ΟΛΓΑ-ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑΝΗ: Επί της διαδικασίας κ. Πρόεδρε, θα ήθελα εκ μέρους των μελών της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ που μετέχουν στη σημερινή συζήτηση, να επαναλάβω το θέμα της ακρόασης φορέων και στο βαθμό που θεωρείται ότι ξεφεύγει από τις δικές σας αρμοδιότητες, να το θέσετε στον Πρόεδρο της Βουλής, τον κ. Μεϊμαράκη, για το άμεσο μέλλον, για την επόμενη εβδομάδα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΕΡΜΕΝΤΖΟΠΟΥΛΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Αν θέλετε, διατυπώστε μου εγγράφως το αίτημά σας, επειδή σας είπα και στην αρχή της κουβέντας, είναι θέμα που ξεφεύγει των αρμοδιοτήτων μας. Θα το διαβιβάσω στον κ. Μεϊμαράκη για να πάρει αυτός την απόφαση. Παρακαλώ κ. Κουτσούκο.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Θα συνηγορούσα και εγώ τουλάχιστον, σε ό,τι αφορά στην Ομοσπονδία των εργαζομένων και τον Πρόεδρο της ΟΛΠ Α.Ε. με τη διαδικασία που είπατε, κ. Πρόεδρε, και ήθελα να κρατήσετε για τα πρακτικά, πως με βάση τις ενστάσεις και τις παρατηρήσεις που διατύπωσε ο κ. Σαχινίδης και εγώ, η ορθή, κατά την άποψή μου -θα το εκτιμήσει ο κ. Υπουργός και η ηγεσία του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ., δεν θέλω να αντιδικήσω εγώ για τις πολιτικές αποφάσεις κ. Πρόεδρε- διαδικασία θα ήταν να είναι έτοιμη, εφόσον επεξεργαστούν αυτά που είπαμε, σε μία επόμενη συνεδρίαση, να μας παρουσιάσουν ένα πλήρες σχέδιο που θα απαντά και σε αυτά που εκφράσαμε ως ενστάσεις.
Νωρίτερα, ο κ. Δρίτσας είχε ζητήσει «η υπόθεση αυτή να έρθει στη Βουλή. Καμία απόφαση και κανένα ΤΑΥΠΕΔ δεν έχει δικαίωμα να προχωρεί σε αυτές τις διαδικασίες. Στον Πειραιά η κινητοποίηση θα είναι διαρκής. Ελπίζουμε ότι θα καταφέρουμε να ακυρώσουμε και τα σχέδια της πολιτικής μειοψηφίας και τα σχέδια του ΤΑΥΠΕΔ».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΕΡΜΕΝΤΖΟΠΟΥΛΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Κύριε Δρίτσα, αυτό που ζητάτε είναι πάνω από τις αρμοδιότητες της Επιτροπής. Είναι θέμα το οποίο μπορείτε να το συζητήσετε με τον Πρόεδρο της Βουλής.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες, θεωρούμε ότι είναι δημόσια.
Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας, για να τα αφαιρέσουμε.
Επίσης, σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολογίου, μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Για τα άρθρα των συγγραφέων,ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε, καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιοδνήποτε τρόπο, το ιστολόγιο.